tisdag 24 november 2009

E Street Bands sista spelning?

I söndags spelade Bruce Springsteen och hans legendariska kompband E Street Band i Buffalo. Det var den sista konserten på en lång turné, som följde strax efter en annan lång turné. Större delen av de senaste två åren har de varit igång. När Buffalospelningen slutade sa Bruce att de skulle ta en rejäl paus. Vad en rejäl paus är får betraktas som en definitionsfråga.

Bruce har tidigare sagt, eller om det var Nils Lofgren som påstod att Bruce sagt att han aldrig kommer säga att detta är E Street Bands avskedsturné eller den sista spelningen. Det är något jag tror på. Bruce kommer fortsätta så länge han vill, men det finns skäl till att jag tror att han inte vill och det är följande.

Spelningen i Buffalo var fullständigt galen enligt de rapporter jag läst. Bandet spelade, utan paus, i tre och en halv timme. De spelade hela Springsteens första album Greetings From Asbury Park, NJ i sin helhet och i följd - cirkeln sluten. De gjorde den eftertraktade liverariteten Restless Nights, eftersom det var Little Stevens födelsedag och detta är hans absoluta favoritlåt. De gjorde sanslösa covers som John Lee Hookers Boom Boom och Jackie Wilson Higher and Higher. På diskussionssidor hade det spekulerats att, eftersom det var sista spelningen, att de skulle avsluta med något vemodigt som för att säga adjö - t.ex. The Last Carnival eller ännu troligare Blood Brothers.

Men i stället kastar man all sentimentalitet åt skogen och dundrar till med Fogertys Rockin' All Over The World som turnéns sista låt - detta efter att just dessförinnan fått hela arenan att skaka till Rosalita och Higher and Higher. Och trots att jag inte var där och känner att jag skulle ge nästan vad som helst för att ha varit det så jublade jag framför datorn när jag läste setlisten. Det är så här han vill ha det. Inga tårar, inget vemod, inget sånt alls - bara fest och dans och fullt ös ända in i kaklet.

Clarence Clemons är 67 år och fysiskt ytterst trött. De andra i bandet är kring eller strax under 60. Det finns alltid en möjlighet att det blir mer. Men jag tror det inte. Jag tror att Springsteen, baserat på de rapporter jag läst om Buffalokonserten, fick precis det fantastiska avslut med sitt oerhörda kompband som han ville. Att trots att maskinen har rullat, med vissa avbrott, sedan 35 år få sluta när man är som allra bäst. Det vore fantastiskt om E Street Band fick gå in i historien på det sättet - nästan ännu mer fantastiskt än om jag själv får se dem igen.

Inga kommentarer: