lördag 28 november 2009

Aa

Aa (support: Extended Heads). Debaser, Malmö 27/11/09

Jag hade aldrig hört Aa (ska läsas "Big a little a") förrän jag fick tips om denna spelning för en dryg vecka sen. Av de två låtar jag lyssnade in mig lät en som en riktigt kul trumfiesta och den andra som de hade en dammsugare på i studion. Jag valde att tro att den första låten var mest representativ och gick därför till Debaser denna fredagskväll.

Aa var väldigt bra. De spelade nere på golvet i stället för på scenen, vilket gav en lite stökigare och trevligare inramning. Ofta var de tre som bankade på trummor samtidigt och det lät inte olikt ett improviserat trumparty i någon by i Västafrika, med skillnaden att man även kopplat på elektricitet och ljudeffekter. En lite mer konventionell jämförelse kan vara Brooklynkollegorna i Gang Gang Dance, fast med sämre låtar och ännu större dominans av trummor. En väldigt trevlig kväll.

Inga kommentarer: