måndag 2 november 2009

Decenniets bästa låtar - #28

#28 Svenska akademien - Framåt (från Tändstickor för mörkrädda, 2004)

Reggae är, i likhet med olika typer av afro- och latinamerikanska musikstilar, något jag gillar att lyssna på. Men det är mer soundet i stort jag fastnar för - det är sällan jag plockar ut enskilda låtar som sätter sig påtagligt mer än andra. Det är kanske lite synd, men en av anledningarna till att de musikstilarna är underrepresenterade på listan. Fast i ärlighetens namn har jag ganska dålig koll på genrerna bortom de riktigt stora namnen.

Jag har alltid också gillat progg - politisk musik på svenska. Långt ifrån allt, men det har varit en genre jag fördjupat mig en del i. Den egentliga proggen är ju död sen 30 år tillbaka, men det glimtar ibland till band och artister som inte tvekar att säga vad de tycker. Ett lysande exempel på det är Landskronas reggaeensemble Svenska akademien, som hållit fanan högt genom flera fina album och enormt energiska livespelningar. Det är svängigt, det är övertygande budskap, det är extremt välformulerade texter (det finns fog för att de kallar sig Svenska akademien) - det är helt enkelt alldeles fantastiskt bra. Tändstickor för mörkrädda är min svenska favoritplatta från 00-talet, och Framåt, med sin rättframma uppkäftighet men samtidigt starka hoppfullhet är den låt som träffar allra hårdast (även om det är ett fantastiskt, komplett album).

Deras framåt är inte framåt för oss



Gillar du detta gillar du även:
Svenska akademien - Naivitet
Mikael Wiehe - Den enda vägen
Helt Off - Det brinner i Paris

2 kommentarer:

Drake sa...

Wow, en låt som jag hört!
mycket bra låt.
Sedan kan man diskutera hur mycket progg detta band är och vad progg egentligen är/var. Det är kanske en diskussion lämplig att ta upp i den andra akademien

Ola sa...

Nej, det är ju inte progg i den ursprungliga betydelsen. Men svensk musik med tydligt politiska budskap och ambitioner att skapa ett bättre samhälle kan få gå in under någon slags "nyprogg"-flagga tycker jag.

Och det är ju den politiska texten som gör låten bra. Den hade ju inte ens varit hälften så vass om de sjungit om något banalt.