onsdag 11 november 2009

Decenniets bästa låtar - #19

#19 Basement Jaxx - Good Luck (från Kish Kash, 2003)

Först en kort, snärtig stråkpiruett och sedan en stencool sångerska som vräker på med agg mot sin förre älskare - mer behövdes inte för att bygga 2000-talets snyggaste och mest perfekta inledningslåt. Good Luck inleder självklart Kish Kash, den inleder min årsbästaskiva från 2003 och den har legat som spår #1 på alla andra blandskivor där jag haft med den. Jag har testat varianter, men alltid ändrat mig för den passar inte mitt inne bland andra låtar. När Basement Jaxx spelade på Way Out West i år inledde den såklart också. Det hörs på vissa låtar var de ska placeras - även om typiska avslutningslåtar nog är vanligare än inledningar.

Men utan den snygga melodin, den för melodin så passande texten och ett verkligt fynd i för den för mig i övrigt okända Lisa Kekaula (som ju inte är med i Basement Jaxx - de lånar vanligen in sina vokalister), som gör låten 100% rättvisa och genuint låter som hon haaaatar killen hon sjunger om, vore det såklart inte mycket värt. Men allt stämmer i Good Luck - Basement Jaxx's tveklösa 2000-talsklimax.

But wake up baby
You're so totally deluded
You'll end up old and lonely
If you don't get a bullet in your head

Good luck good luck
Good luck in your new bed
Enjoy your nightmares honey
When you're resting your head



Gillar du detta gillar du också:
Shapeshifters - Back to Basics
Freemasons - Love on My Mind (i princip en cover av Jackie Moore's This Time Baby, men det är ok eftersom det ej är på själva listan)
Mary Mary - Shackles

Inga kommentarer: