torsdag 5 november 2009

Decenniets bästa låtar - #24

#24 Termanology - Watch How It Go Down (singel 2006, även på Politics as Usual, 2008)

Mitt intag av hiphop har minskat lite under de senaste åren. Dels tycker jag påtagligt mycket av det som släpps i genren har gjorts innan och det är för mycket ointressant för att orka leta sig fram till guldkornen. Men jag skrapar såklart bara på ytan i vad genren har att erbjuda så jag missar mycket. För några år sedan skar det sig tyvärr också mellan mig och den som brukade ge mig blandskivor och initierade tips om hiphop. Och därför har jag lite sämre koll på genren idag.

Ibland kommer det ändå en del grejer som verkligen sticker ut. Några av dessa finns bland dagens bonuslåtar. En annan är Watch How It Go Down. När jag första gången hörde den, i slutet av 2006, var det som att få en smäll.

Låten har ett väldigt driv och en snygg produktion signerad DJ Premier. Men sen är det också sättet Termanology rappar på. Efter en kort och klichéartad inledning för att tala om vad han heter sätter han igång. Det känns som han inte skrivit en låt som han tagit med in i studion. Det låter som han är arg på det mesta, går ut på stan, letar upp en folksamling och börjar agitera utan att egentligen skrivit sitt tal på förhand. Orden bara sprutar ur munnen på honom på ren inspiration. Han går inte att stoppa. Det känns som att hade inte DJ Premier släckt ner studion och gått hem hade Termanology malt på i samma rasande tempo hur länge som helst. Hur många ord han spottar ur sig utan att knappt andas mellan t.ex. 2:27 och 3:32 i den här videon tänker i alla fall inte jag räkna efter.



Gillar du detta gillar du även:
El-P - The Overly Dramatic Truth
Sage Francis - Makeshift Patriot
Immortal Technique - The 4th Branch

Inga kommentarer: