torsdag 4 december 2008

Ska jag verkligen se Ladytron igen?

Ladytron. Inkonst, april 2007

Såg just den nya videon med Lily Allen, eller The Little Alien som jag kallar henne eftersom låten heter The Fear, för första gången. Hon hade brun peruk. Låten var helt ok, jag gillade verserna bättre än refrängen, och det var lite mörkare sound än på den smittande debuten. Jag äger visst hopp om att hon ska hålla ett album till.

Ladytron spelar i Malmö i morgon. Jag såg dem göra en kanonspelning på Inkonst förra året, då deras malande 80-tals-synthar gav musiken en känsla av ostoppbarhet och allt kändes mäktigare än på de ojämna skivorna. Ändå känner jag ingen större begeistring över detta besök. Varför det? Det kan verka konstigt. Men min "konsertförväntningsteori" är som följer:

I princip så kan jag dela in spelningar i tre kategorier:

1) Artister jag verkligen gillar, jag känner till deras skivor och låtar och ser dem gärna om och om igen. De brukar alltid leverera. Så kallade säkra kort.
2) Artister jag aldrig sett innan och inte har en aning eller bara läst/hört rykten om hur de är live. Ibland blir det som förväntat, ibland blir det dåligt men det kan också bli helt fantastiskt. Men det är alltid oavsett kul att ha sett dom.

So far, so good. Men...

3) Artister som förra gången låg i kategori 2 och gjorde oväntat bra ifrån sig. Sen har de vanligen släppt ny skiva som jag inte ägnat någon tid eller energi, kommer tillbaka och jag har för höga förväntningar och undrar varför jag gick dit överhuvudtaget.

Ladytron låg förra gången i kategori 2 men är nu i kategori 3. Andra exempel på liknande är Nouvelle Vague, som charmade mig och alla andra 2007, men kom tillbaka och gjorde ett mycket platt framträdande 2008. Ron Sexsmith samma sak och t.o.m. Gogol Bordello, vars sjuka liveframträdanden egentligen alltid borde rankas högt, gav mig ingen större lycka i december 2007, för att deras tidigare konserter varit så bra. Det finns säkert många fler exempel, men poängen är att det kanske är dags att säga ajöss till band som gör väldigt bra ifrån sig, i alla fall om deras senare studiomaterial inte sätter sig också.

Således tror jag att det blir mycket sämre denna gång. För mig. Men är jag frisk (vilket verkligen är gränsfall så här en dag innan) så går jag nog dit i alla fall. Och hoppas såklart att hela min teori faller platt.

Och för de som inte sett Ladytron tidigare väntar säkert en härlig spelning.

Inga kommentarer: