onsdag 3 december 2008

December

Jag gillar inte december. Det är kallt, det är slutet på något, folk har inte tid, alla har bråttom. Utom jag som mest har tråkigt. Och som dessutom sitter med halsduk på mig inomhus för jag är både snuvig och frusen och har ont i ögonen. Jag har dessutom inget att skriva om. Skitmånad.

I stället drömmer jag lite om 2009, som ska bli ett fantastiskt år. Mina planer/drömmar/tankar:

Uganda från 28 januari och drygt tre veckor framåt. Gorillatrecking är såklart #1 på agendan, men det blir även fåglar (Albertine Rift-endemer och träskonäbb högprioriterade) och mer klassisk safari också. Att se gorilla är en av mitt livs stora drömmar - bara tiger (som jag såg i Indien 2002) och isbjörn (i framtiden) spelar i samma liga när det gäller djur. Chans för genomförande: 99% (endast svår sjukdom eller inbördeskrig kan hindra det).

Södra Kalifornien i april. Självklart ingår då också Coachellafestivalen (bilden), som jag var på 2007, i planen. Den går 17-19 april, d.v.s. helgen efter påsk och därför kan man få nästan en hel vecka innan för lite färre semesterdagar än annars. Som vanligt släpps hela line-upen samtidigt, kring 20 januari, och det är då det tas beslut. Har i alla fall flaggat för semester och kollat flygpriser och det känns rimligt att det kan bli igen. Vi är i alla fall några intresserade. Chans för genomförande: 50%.

Fjällen (södra Lappland & Jämtland) i slutet av juli och augusti. Fåglar, botanik, trollsländor, fjärilar m.m. Jag har inte varit där på många år, men nu är vi några som är mycket intresserade av en välplanerad resa på 10-12 dagar. Chans för genomförande: 80%.

Så, nu blev december plötsligt lite lättare. Hoppas den går fort.

PS! Gorilla- resp. fjällbilden (Hemavan) har jag stulit från www - den i mitten är min egen.

Inga kommentarer: