måndag 15 december 2008

Årets bästa skivor, #11 (-25)

Årets höjdpunkt för musiknördarna, årets gäspning för alla andra - det har blivit dags att utse årets bästa skivor. Som vanligt har det kommit alldeles för mycket musik och som vanligt har jag hört samma skivor som andra, men att sammanfatta året med mina favoriter har blivit ett litet måste. Min splittrade musiksmak gör också att det blir mer genreblandning än på många andras listor, av vilka jag kommer länka till några stycken lite senare. Som vanligt blir det också i december en årsbästaskiva med 80 minuter av de bästa låtarna från i år (sjätte året i följd).

Jag har rangordnat 10 skivor (som kommer i nästa inlägg) och gett 15 andra skivor en delad 11:e plats (så kan ni själv rangordna dem som ni vill. The Ice Rage - här är friheten större). Nämligen dessa - och om ni undrar vad det är för något så har jag länkat till myspace-sidor så kan ni provlyssna direkt och jag slipper skriva halvpretentiösa motiveringar som jag ändå inte blir särskilt nöjd med (jag försökte...):

#11 The Wave Pictures - Instant Coffee Baby
#11 Martha Wainwright - I Know You're Married But I've Got Feelings Too
#11 Ossler - Ett brus
#11 Sun Kil Moon - April
#11 E.S.T. - Leucocyte
#11 Twig - Life After Ridge
#11 Gutter Twins - Saturnalia
#11 The Last Shadow Puppets - The Year of the Understatement
#11 Goldfrapp - Seventh Tree
#11 M83 - Saturdays = Youth
#11 Department of Eagles - In Ear Park
#11 Damien Jurado - Caught in the Trees
#11 Gregory and the Hawk - Moenie and Kitchi
#11 Ra Ra Riot - The Rhumb Line
#11 Hercules and Love Affair - Hercules and Love Affair

Det här är, utan undantag, riktigt bra grejer. Men det finns tio som var bättre (det är fritt fram att gissa). De kommer! Och en hel del andra mer eller mindre bra skivor som tyvärr inte får plats på listan. Ett hedersomnämnande blir det i alla fall till en skiva som jag först tänkte ha på topp 3, men som jag sen diskvalificerade, nämligen denna:


Patti Smith & Kevin Shields - The Coral Sea. Först och främst spelades denna skiva in live 2005/2006 och får därför inte vara med på listan trots att den släpptes i år. Dessutom går den inte att jämföra med mer konventionella musikplattor. The Coral Sea är två timmar lång och framförs av Patti Smith som läser poesi som hon skrivit till en död vän och Kevin Shields (från My Bloody Valentine och en av mina absoluta favoritgitarrister) spelar fenomenal gitarr till det. Det är en oerhört krävande skiva som kräver absolut koncentration. Inte skriva på datorn, inte läsa och absolut inte städa för då är den helt meningslös. Ska man lyssna på The Coral Sea ska man ligga ner på sängen, stänga av telefonen, sluta ögonen och bara lyssna. Men då blir man å andra sidan rikligt belönad för den är helt fantastisk.

1 kommentar:

Anonym sa...

Du har rätt om Coral Sea

/Niet.