torsdag 18 december 2008

Ratatat på Debaser och quizvinst

Väldigt upp och ner de senaste dagarna. Krasslig på onsdagen med både feber och snuva och hosta. Mest hosta, trodde lungorna skulle följa med upp ibland. Men jag hade konsertplaner på kvällen och lyckades sova bort åtminstone febern och den mesta snuvan med en extended powernap på eftermiddagen. Började med en kortis på ölcafeet med Emma och Kristian men de hängde inte med till Debaser för att se Ratatat. Så jag gick dit själv. Men träffade flera bekanta, såväl Andrea som en hel hög skådarkompisar. Hoppas jag inte smittade ner någon.



Spelningen var fin. Det röjde mycket mer live än på skiva. Elektroniken var förprogrammerad så de båda medlemmarna kunde ägna all energi att gå fullständigt vilda på bas och gitarr och ibland lite piano som omväxling. En del lustiga filmprojektioner hade de också som scendekor, t.ex. visade de videon till You Can Call Me Al av Paul Simon (den där Chevy Chase är med, se bild #2). Märkligt, men kul.

Stannade kvar en stund efteråt och var social men gick i alla fall hem både hyfsat tidigt och hyfsat nykter och hyfsat frisk. Trodde jag, det blev lite payback på natten. Här är i alla fall en låt från konserten:

Ratatat live på Debaser

Andrea och Sleepy (Aron)

Ålaboden, Ding och Snapphanen

Natten blev alltså jobbig och jag hostade nästan hela tiden och sömnen blev därför osammanhängande. Emma påminde om kvällens popquiz på På Besök, men jag svarade att det bara var 50/50-chans att jag kunde vara med. Bestämde mig ändå för att försöka powernappa mig i form en gång till. Döm om min förvåning när det lyckades igen och så var jag redo, då det kommer ett besked att Emma plötsligt blivit sjuk. Nu är jag inte den som brukar lägga mig ner och dö i sådana lägen så jag gick dit i alla fall och tänkte att jag antingen kunde testa Ola By Himself eller hitta ett annat lag att vara med i. Det blev det sistnämnda - tre trevliga i en soffa hade inget emot förstärkning. De hade aldrig varit med innan så vi skapade ett nytt lag med namnet O.M.T.D. efter initialerna i förnamnen, men var ändå lite fyndiga och la till (Orchestral Manoeuvres in The Dark).

Det var säsongsfinal och när det var klart fick säsongens totalvinnare The Librarians pris men också kvällens vinnare och det blev faktiskt den nya konstellationen O.M.T.D som tog hem det. Och vi fick plocka till oss vinylskivor ur en hög som tävlingsledaren tagit med. Jag gick hem med en Karl Gerhard-samling och soundtracket till Saturday Night Fever. Riktigt fina grejer! Tack till Magdalena, Tove & David för bra jobb - kul också eftersom vi aldrig setts förr. Dessa berg-och-dalbanedagar slutade alltså på topp och när jag skriver detta har jag inte heller hostat på ett antal timmar. Musiken helar! I morgon ska jag nog kolla på David Sandström.

Inga kommentarer: