tisdag 16 december 2008

Årets bästa skivor, # 10 - 1

Ja, nu är listan till slut klar. Jag har varit i rejäl ohälsa de senaste dagarna och inte orkat skriva klart, men nu är det bättre. Ikväll smet jag t.o.m. iväg till Debaser och såg Ratatat - klart värt det trots att jag hostade en hel del.

När det gäller min topp 10 i år så är jag glad att den även motsvarar vad jag verkligen lyssnat på mest. Av de listade tio så finns de åtta mest lyssnade skivorna/artisterna på min last.fm - programmet som för statistik på vad man lyssnar på - med (#8 och #9 på listan har jag lyssnat något mindre på enligt last.fm).

Ett klick på namnet leder till artistens myspace för omgående smakprov utom för #10 som inte har någon myspace - där blir det till en hemsida med möjlighet att ladda ner skivan (gratis och legalt).



#10 Parker Lewis - Parker Lewis

Egentligen heter han Emil Johansson. Han samplar Thunder Road, han samplar Oh Girl (Chi-Lites soulklassiker) och får det att låta hur naturligt som helst. Det är storslaget, vackert och så lättlyssnat att han borde bli folkkär i stället för att vara en intern angelägenhet för indietalibaner.


#9 Wildbirds and Peacedrums - The Snake

Uppbyggt kring vacker och dynamisk sång och ett stundtals sjövilt bankande på slagverk skapar denna svenska duo något väldigt eget. Duon blev årets jazz i Sverige-stipendiat, men det är verkligen ett gränsfall huruvida detta är jazz. Traditionalisterna lär i alla fall sparka bakut. Men jag älskar det. För övrigt ett utsökt liveband - rekommenderas starkt.

#8 Lykke Li - Youth Novels

När Lykke vrålar i megafon och bankar med trumpinnar på inredningen går det inte att stå emot, speciellt inte när låtarna är så bra. I'm Good I'm Gone och Breaking it Up är båda bland årets bästa låtar överhuvudtaget, resten håller nästan samma nivå. Sveriges nästa världsstjärna - helt välförtjänt.


#7 Laura Marling - Alas I Cannot Swim

Listans folkpopalibi försvaras med den äran av en 18-årig lillgammal engelska. Laura har en fängslande röst som tillsammans med härliga melodier och vackra arrangemang gör detta till en alldeles lysande debut.


#6 Paavoharju - Laulu Laakson Kukista

Även om Paavoharju fått viss uppmärksamhet i popkretsar bör de nog snarast föras till folkgenren. Det är tonsatt finskt vemod, fylld med susande ljud, vackra pianoslingor och stundtals mystisk sång som om den kom från älvor. Detta är helt unik musik och absolut den bästa finska skiva jag hört.


#5 Fleet Foxes - Fleet Foxes

Lite tråkigt val kan tyckas eftersom "alla andra" också har med den på sina listor men den är omöjlig att gå förbi. Stämsången som Seattleskäggen framför är i vissa stycken den vackraste som hörts på åratal. Skivan är endast några aningen svaga spår från en pallplats.


#4 This is Ivy League - This is Ivy League

Helgjutet album med detta New York-band, som egentligen är en duo men låter som och uppträder med ett helt band. Kalla det gärna twee, men eftersom det är en lite svårdefinierad subgenre så nöjer jag mig med att kalla det årets mest perfekta popalbum i lättviktsklassen. Skivan verkar inte ha fått fäste bland svenska musikskribenter eftersom jag knappt sett den nämnas någon annanstans. Hett tips!


#3 Santogold - Santogold

I can say I hope it will be worth what I give up, If I can stand up mean for the things that I believe. Årets tyngsta refräng - Les Artistes var tveklöst en av årets stora låtar. Men Santogold höll ett helt album med dansrökare blandat med stenhård pratsång till electrokomp. Det är knappast nyskapande, men det känns ändå hypermodernt. Ömsom hyllat och ömsom sågat av andra, men det var mitt favoritalbum under försommaren och det håller än.


#2 Vivian Girls - Vivian Girls

10 låtar på sammanlagt drygt 21 minuter. Fullt ös från början och ändå en extraväxel på slutet där framför allt den otroliga finaltrion No, Never See Me Again och I Believe in Nothing, som alla tre tillsammans klockar in på 5 minuter och 20 sekunder och håller en hastighet på minst 300 km/h, låter som de är inspelade utan producent i ett skitigt garage någonstans kring 1980. Men melodierna är fantastiska och attityden skriker ostoppbarhet. Årets sensation.


#1 Frida Hyvönen - Silence is Wild

Det var lätt. Och ganska självklart redan efter andra eller tredje lyssningen. Åtminstone hälften av låtarna på Silence is Wild är av en klass som de flesta skulle vara lyckliga om de skrev en under sin livstid. Dirty Dancing, London, Oh Shanghai, Science, Scandinavian Blonde…o.s.v. - det är material värdigt ett mästerverk. Skivan kommer att leva kvar som en svensk klassiker i framtiden. Frida från Robertsfors gjorde årets bästa skiva 2008.


Frida Hyvönen - London. Live på Palladium, Malmö 30/11 2008.

2 kommentarer:

Johan sa...

Fin lista. Kul att The Ivy League kommer så högt upp. Det är en fin skiva som jag nästan hade glömt bort. Här blir det nog till att kika in fler gånger.

Drake sa...

Som vanligt en del jag inte känner till. Skall klicka på länkarna och lyssna.
Det är två artister som finns på både din och min lista.
Gå in på min blogg och kolla vetja