torsdag 4 december 2008

Hatattack

Innan jag låter ilskan flöda så har jag noterat att Bob Dylan (han som alla kallar Dyllan, men det ska uttalas Dillen…ja, nördigt) kommer till Malmö och spelar i Percys arena 28 mars. Och innan någon slår på trumman för att en av historiens största rockpoeter kommer hit så vill jag gärna varna för att mannen inte är särskilt kul att se live. Jag har själv gjort det fem gånger och det har varit allt från uruselt via dåligt till ok. Aldrig påtagligt bra, även om jag vet att han så sent som i mitten av 90-talet kunde få till det ibland. Senast jag såg honom var 2003, och redan då hade rösten havererat så pass att han måste ta i ordentligt även i de lugna låtarna, vilket gör att nyanserna försvinner. Och bandet han spelat med på senare år levererar ett generellt bluesrockgroove som dels maskerar klassikerna intill oigenkännlighet och dels gör att det mesta låter likadant. Räkna inte med The Ice Rage på den spelningen.

Nej, det var ingen hatattack. Den kommer nu. Det är en fortsättning på detta.

Ok…jag kom hem i eftermiddags och hade tre grejer på hallmattan. Ett ”oskyldigt” tråkigt vitt kuvert, senaste numret av Vår fågelvärld och så….för femte j-a gången sen 1 november….adresserad reklam från postspamlo…sorry, postkodlotteriet.

Att skicka samma reklam fem gånger på en dryg månad borde vara förbjudet även om det rörde en bra sak. Att skicka det via dator är s.k. spam och det är inte tillåtet - illegalt, straffbart. Men vad i h-e är skillnaden (förutom att det är mindre resursslöseri med mail)? Och, för att göra en dålig grej värre, så rör det alltså en sak som jag tycker borde förbjudas även i sak.

Som vanligt kallades jag Lars, vilket aldrig varit mitt tilltalsnamn och jag knappt tänker på att jag heter. Tv4-profilen, smilfinken Rickard Sjöberg hade undertecknat. Så här står det bland annat: Tänk om ditt postnummer dras i nästa GrannYra och dina grannar som är med i Lotteriet vinner, men du blir utan eftersom du inte har någon lott. För att undvika det är mitt tips att du – precis som jag – också går med i Postkodlotteriet.

Det här är utpressning. Jag är förhållandevis stark och har en ok ekonomi och kan lätt stå emot dessa små hot. Jag skiter verkligen i deras s.k. "postkodsmiljoner". Men det finns de som inte funkar så. Det finns de som har det svårt att gå ihop och att då lockas att betala 150 kr/månaden per lott (naturligtvis vinner man mer om man har många lotter......skit i att äta eller köpa kläder - bättre att plocka storkovan i Postkodlotteriet) är ett j-igt dåligt sätt att spendera sina sista slantar, men det finns de som gör det för att en eventuell vinst, som med stor sannolikhet aldrig kommer, snabbt skulle lösa deras problem. Och de vill inte riskera att de hade kunnat vinna. Jag trodde seriöst att sånt var förbjudet.

Vad blir nästa grej? Att Svenska spel skickar ut ifyllda lottokuponger till folket och säger varsågod, nu är det bara att betala, för du vill väl inte se att du skulle haft 7 rätt men en obetald kupong.

Nu har jag i alla fall skickat efter en blankett från NIX som gör att jag inte får adresserad reklam mer. Men det hindrar inte från att jag kan få veta att jag hade vunnit massa pengar om jag gått med. Och både därför och för att ni är några av Sveriges största miljöbovar med ert pappersslöseri:

Rickard Sjöberg – jag hatar dig! Niklas Källström-Matseke (VD) – jag hatar dig också.

Inga kommentarer: