lördag 6 december 2008

Fredag med ismås, Ladytron och förkylning


Ismås. Simrishamn 5/12 2008. Foton: Richard Ek


Vid lunchtid på fredagen fick jag ett meddelande om att en ismås upptäckts i Simrishamns hamn. Det är allra första gången ismås observeras i Skåne, i övriga Sverige finns sedan tidigare 23 fynd, men många av dessa är mycket gamla. Själv har jag sett arten en gång tidigare, en fågel som höll till vid Lerkil i norra Halland en hel månad i dec 2004/jan 2005. Det lustiga är att även denna upptäcktes just 5 december.

Ismås är speciell då det är den enda fågel som är helt knuten till packisen i norr, där de lever av fisk och bytesrester. Närmast finns den på Svalbard. Alla fynd söderut är tillfälliga fåglar, som av någon anledning fått för sig att flytta.

Fågeln i Simrishamn är en ungfågel vilket är lätt att se på de svarta teckningarna i ansikte, på vingar och stjärt. En gammal fågel är helt vit.

Precis som fågeln i Halland, och som det även sägs om fåglar på häcklokalerna, så var fågeln i Simrishamn påtagligt oskygg och social. Framför allt satt den på taknocken till en fiskindustri eller så gick den omkring på en liten asfaltplan och letade rester, helt obekymrad av fotografer och andra beundrare bara några meter bort. En mycket läcker fågel, och extra kul tyckte jag det var att se den i Simrishamns hamn, där jag lagt en hel del tid genom åren. Det är en väldigt bra lokal för såväl rastande måsar och trutar vintertid som för att observera sträckande sjöfåglar.

Stort tack till Richard Ek för lån av foton. Besök hans fotosida här.


På kvällen gick jag trots förkylning (en sån där seg som inte riktigt vill bryta ut) och såg Ladytron på KB. Upp till bevis för min teori som jag sköt från höften härom dagen.

Det var en bra spelning, tyvärr var ljudet långt ifrån det bästa och det var svårt att höra vad som sjöngs eller sades i mellansnacken. Framför allt var basen för genomträngande. Men annars var det samma malande kraft i musiken som när jag såg dem på Inkonst förra året. Många nya låtar spelades, och flera av dessa lät bra så det nog finns skäl att kolla upp deras senaste album. Självfallet spelades också en del äldre låtar, bl.a. avslutades spelningen med en massiv version av enorma Destroy Everything You Touch.

Bortsett från låtval var konserten väldigt lik förra årets, men jag fick inte riktigt samma känsla denna gång. Om det beror på att ljudet som sagt inte var perfekt, om det berodde på att jag var nykter och/eller förkyld eller att jag hade större förväntningar denna gång vet jag inte. Troligtvis en kombination av alltihop.

Ladytron - Tomorrow (KB 2008)
Ladytron - Destroy Everything You Touch (Inkonst 2007)

Inga kommentarer: