söndag 10 augusti 2008

Way Out West, dag 2

Regnet fortsatte att hålla sig från Göteborg. Faktum är att festivalvädret var idealiskt, med 15-20 grader och uppehåll nästan hela tiden.

Andra dagen såg på förhand ut att bli ännu intensivare än den första, framför allt andra halvan. Jag hade ytterst svårt att se några pauser i programmet.

Men i början var det lugnt. Redan innan första spelningen var vi på plats i ölserveringen vid Linnétältet, varifrån vi sedan lyssnade på Joan as Policewoman. Bra matinémusik mitt på dagen. Därifrån hörde vi också början på The Bug, vilket kändes malplacerat - dansant musik som passat bättre på en klubb på natten. Gick i stället och såg Kelis, som gjorde en bra rnb-spelning innan matpaus. Därefter såg jag under sju intensiva timmar Frida Hyvönen ge en trevlig konsert som passade på eftermiddagen, N.E.R.D. vara både imponerande och pinsamma, Lil Kim (endast en liten stund) vara snygg men mest pinsam, Fleet Foxes sjunga oerhört vackert och Håkan Hellström (såg ej första 5-6 låtarna) vara lite mindre bra än jag hoppats. Fram till dess var dag 2 inte lika bra som dag 1.

Men avslutningen var fenomenal. Flaming Lips orgie i färger, konfetti och allmän galenskap var en knockout - det lät bra också. Och Neil Young klöste sin gitarr fenomenalt. Nu fick jag se den del av konserten jag missade p.g.a. krocken med MBV i Roskilde. Men så var det nya krockar den här gången.

Jag ville verkligen se Lykke Li efter att ha missat henne tidigare i år och lämnade Neil Young-konserten när det akustiska partiet börjat, eftersom jag såg det för en månad sen. Och hann se Lykke göra en fenomenal konsert i Linnétältet. En mästarinna!

Och när Lykke var klar hörde jag på håll första tonerna av Rockin' in the Free World och med en språngmarsch hann jag inställa mig vid Neil igen och höra både den och extranumret A Day in the Life. Ohygglig avslutning på en fantastisk festival.

Dagens bästa spelning (konsensus, 3 pers): Flaming Lips - p.g.a. det visuella. Det gjorde att den faktiskt som upplevelse hårfint slog Neil Young och Lykke Li, som båda också var sjukt bra. Egentligen bättre än Flaming Lips rent musikaliskt.

Dagens låt: Rockin' in the Free World med Neil Young för att den var helt enorm. Men det visuella i Flaming Lips' konsertinledning (Race For The Prize) var en lika stor upplevelse. Bubblare: Breaking it up med Lykke Li!

Nu: tillbaka i Malmö, extremt nöjd!

Längre och mer genomtänkt reportage kommer!


Flaming Lips - Race For The Prize

2 kommentarer:

Anonym sa...

tack för den rapporten! kunde tyvärr inte åka till WoW i år men det verkar ju helt galet bra. men kroppen Yeasayer -> Sigur Rós hade vart smärtsam för min del.

Anonym sa...

krocken Yeasayer -> Sigur Rós ska det ju givetvis stå.