tisdag 5 augusti 2008

Floods of Florence

Sitter i min lilla tillfälliga lägenhet i Halmstad och äter kräftor. Kanske lite konstigt tisdagsnöje, men anledningen var en p.g.a. vädret inställd kräftskiva och eftersom jag älskar kräftor tyckte jag inte det fanns någon anledning att inte äta dem i alla fall. Väldigt gott, speciellt som jag har en flaska av ekologiskt vitt vin också.

Inläggets titel? Ja, jag lyssnar som vanligt på musik samtidigt. Slumpvalar lite på iPod-en. Och så kommer Floods of Florence av Phil Ochs och jag inser att det är exakt - EXAKT - Johan Johanssons Josef och Maria. Blir övertygad om att låten är en översättning och googlar lite, men det enda jag hittar är detta, skrivet av Johan själv.

Jag kände mig tvungen att försöka göra en låt som passade att spela på det sättet och hittade den här nånstans i mitt undermedvetna.

Jag gillar Johan skarpt, har två studioskivor med honom, därtill grejer med både KSMB och Strindbergs (Bombpartyt är en sjukt bra platta!) men det här är stöld deluxe. Jag har Flum, albumet där låten finns, hemma i Malmö, och kan därför inte definitivt säkra att Johan påstår att han skrivit låten. Men om han gör det så nej, det var Phil Ochs som skrev melodin. Floods of Florence heter den.

Inga kommentarer: