måndag 11 augusti 2008

I'm Losing My Edge...

Söndag 10 augusti strax efter lunchtid, E6:an i Halland. I en bil sitter tre självutnämnda musiknördar - vi kan kalla dem Ola, Emma och Kristian, på väg hem från en fantastisk musikfestival i Göteborg. Där har de sett dels några av de största - t.ex. Neil Young och Nick Cave, men även sånt som de tror är hett just nu, t.ex. Fleet Foxes, The National och Lightspeed Champion.

Ola leker DJ. Med iPod-en pluggad in i stereon blandas British Sea Power med Speedmarket Avenue. Mellan Kungsbacka och Varberg sker katastrofen - iPod-ens batteri ger upp. Men Emma har räddningen, på hennes mp3-spelare hittar vi godis som Immaculate Machine och Bran Van 3000:s senaste, som inte ens är utgiven i Sverige. Bilen är fylld av kredd och nörderi!!!

Bilen hinner tyvärr inte ens förbi Varberg innan nästa stora missöde - Emmas mp3-spelare går samma öde till mötes som Olas iPod. Så det får bli P3 - vanligen ingen katastrof, men just vid denna tid på söndagar går tydligen ett program kallat Digilistan. Det är en lista över de mest (legalt) nedladdade låtarna i Sverige den gångna veckan.

Listans innehåll fascinerar mig (jag orkar inte längre försöka vara rolig i tredje person). Jag inser efterhand att jag inte känner till knappt något på listan. Jag bestämmer mig, i stället för att stänga av skiten, att försöka sätta mig in i vad svensken verkligen lyssnar på när Way Out West är slut och man är tillbaka hemma. Helt enkelt en liten recension av de 20 mest populära låtarna i Sverige just nu. Inte mycket Fleet Foxes där inte. Inte ens Lykke Li.

1 Katy Perry - I Kissed A Girl
Katy vem? Lät som typ Pink och gav mig således öroninflammation. Är detta det populäraste i Sverige? Dåligt skämt?

2 Takida - Curly Sue
Denna har jag hört på radio, spelas ibland i Morronpasset. Genuint genomvidrig.

3 Emilia de Poret - Pick Me Up
Aldrig hört eller hört talas om. Har redan glömt bort hur den lät dessutom.

4 Kid Rock - All Summer
Visste inte att han var artist fortfarande. När man hör låten önskar man att han inte var det.

5 Jason Mraz - I'm Yours
Totalt menlös låtsasblues. Har hört den innan, tycker den är lika kass varje gång. Eller mest tråkig.

6 Britney Spears - Radar
Crazy var en ok låt, ev. någon annan av hennes tidigare hits också. Detta är dock helt bortkastat.

7 Lady GaGa feat. Colby O'Donis - Just Dance
Återigen helt okänt för mig. Undrar om detta inte var ännu en överspeedad lättviktare för mellanstadiets dansgolv. Såna var det nämligen gott om på listan.

8 Duffy - Mercy
Riktigt bra låt med bra sångerska!

9 Rihanna - Disturbia
Rihanna är en usel sångerska och knappt ens snygg. Hur har hon lurat sig till sin världsstjärnestatus?

10 Kate Ryan - Ella Elle La
Miss Ryan borde det vara skottpengar på. Att sjunga exakt som originalet (fast som sångerska är Kate Ryan ett skämt bredvid France Gall) och sedan låta en producent addera lite beats...passar inte riktigt mina öron 13 timmar efter en taggtrådsversion av Rockin' in the Free World. Inte annars heller. Originalet är en bra låt, men det kan ju knappast tillskrivas Kate Ryan.

11 Rihanna - Take A Bow
Hon igen...suck.

12 Leona Lewis - Better In Time
Kände igen den när jag hörde den, ogillade den skarpt. Kommer inte på vilken äldre sångerska som Leona försöker efterapa, men stilen känns väldigt väl igen.

13 Chris Brown - Forever Jive
Hiphop är annars en genre som brukar kunna producera bra hits. Den här är dock allt annat än bra. Snubben verkar annars het, han hade en låt på typ plats 25 också. Aldrig hört talas om honom tidigare. Men tydligen ligger han med Rihanna.

14 Duffy - Warwick Avenue
Duffy igen, bra igen.

15 Madonna - Give It 2 Me
Still going strong. Eller nja, låten är inte särskilt bra. Men Madonna skulle sälja även om hon spelat in sitt eget äktenskapsgräl på skiva så känns väl ok trots allt.

16 Vanessa Da Mata - Ai, Ai, Ai...
Minns inte, förmodligen ännu en mellanstadiediscolåt (lättviktstechno) anno 2008. Eller?

17 Nickelback - Rockstar
Om det finns gradskillnader i helvetet är nog den fm-anpassade låtsashårdrocken (eller radiopop sjungen med låtsashårdrocksröst - välj själv) det allra jävligaste.

18 Ironik - Stay With Me
Nu blir det för mycket - kommer inte alls ihåg denna från igår. Överinlärning är aldrig bra. Skulle tippa på att kommentaren för #16 gäller här också.

19 BWO - The Bells Of Freedom
Finns det någon som gillar BWO på riktigt? Trodde mest det var att Alexander Bard är en lustig, "osvensk" filur som gjorde att de spelas ibland. Men även här har jag tydligen helt fel.

20 Star Pilots - In The Heat Of The Night
Se kommentar under #18 (och #16).

Jag trodde faktiskt inte att det var så här illa ställt, speciellt när man upplevde nästan undantagslöst bra musik på en slutsåld festival under två dagar innan. Och invaggats i någon slags falsk säkerhet. Snacka om att bli nedplockad på jorden. Scatman John, SNAP! och Chesney Hawkes - kom tillbaka, allt är förlåtet!

Men antagligen är jag bara bitter.


Rubriken är stulen från LCD Soundsystems fantastiska låt (Losing My Edge) som handlar om en musiknörd som känner att han börjar tappa greppet till kidsen som kommer upp underifrån.

3 kommentarer:

Anonym sa...

den där jason mraz-låten är verkligen provocerande tråkig. uddlösheten personifierad. i mitt helvete kommer jag få lyssna på reklamradio.

Drake sa...

Kul läsning!

That Handsome Devil sa...

Roligt, om än lite "snobbigt" :-) Scatman John har förresten gone to join the choir invisible så han kan du förlåta allt du vill, han kommer ändå inte åter...