onsdag 24 juni 2009

The Ice Rage tycker till

En hedersregel är att om man verkligen dissar något ska man också kunna hylla samma företeelse om den verkligen gör något bra. För några månader sen sågade jag årets upplaga av Morgonpasset i P3. Martina, Hanna och Kodjo har förstört det program som jag vaknat till med mer eller mindre välbehag sen mitten av 90-talet. För första gången vill jag hellre gå upp ur sängen och stänga av radion omedelbart än ligga kvar och lyssna. Självupptagenheten, inbördes beundran och en alldeles för brokig skara programledare har gjort Morgonpasset till ett skitprogram, fullt jämförbar med reklamradiotramset.

MEN....nu har trion (där Martina är helt ok ska sägas...i annat sällskap) tagit semester. Och ersatts av Morgonpasset Sommar, som huseras av de för mig tidigare mer eller mindre okända Simon Svensson och Claudia Galli. Plötsligt är det ett otroligt underhållande program igen. Självupptagenheten har ersatts av självdistans, inbördes beundran har ersatts av underhållande smågnabb. Morgonpasset Sommar 2009 är det bästa Morgonpass sedan Patrik Ehrnst (som är oslagbar) höll i det. Plötsligt ligger jag och fuskdrar mig lite extra på morgonen. Jag gillar även inslagen med bröderna Schulman, som jag tidigare tämligen ogrundat bestämt mig för att ogilla. T.ex. när de härom veckan gjorde en "spaning" om tre sorters människor de ogillade. Dessa var:

- Folk som dricker rosévin. Men rosévin är ju gott!!! Javisst, men att dricka det visar att man vill vara nån slags låtsasfransos som sitter nere på rivieran.

- Folk som klagar på Foppatoffeln. Men Foppatoffeln är ju fruktansvärd!!! Javisst, men det tycker ju 99% av alla och att dissa den är bara för att visa att "kolla mig, jag är så fisförnäm och modemedveten och tycker så illa om Foppatoffeln". Just hate it and shut up i stället.

- Folk som skyller sin trötthet på jetlag. Javisst, det kan såklart vara orsaken till trötthet, men anledningen att man klagar på jetlag är naturligtvis att man vill att motparten ska undra var man har varit och så får man glassa med Kalifornien (som jag i april :-) eller Hawaii eller Tokyo eller whatever. Varför inte bara säga "jag är så trött".

Inga omedelbara asgarv men klart tänkvärt. Alternativ, genomtänkt humor måste jag tillstå. Och den upprepas i olika former efterhand. Schulmännen har vuxit i mina ögon.

En helt annan pryl...U21-EM i fotboll...vad är det frågan om? Har ens 20% av alla svenskar ens hört talas om U21 tidigare? Nu frågar varenda jävel mig - ska du se fotbollen ikväll? Vilken fuckin´ fotboll, svarar jag? Visst, jag kan tycka att det är kul att det går i Sverige men jag är faktiskt inte det minsta mer intresserad för det - trots att jag gillar fotboll. Jag hoppas det går bra för Sverige, men det hade jag gjort även om turneringen gick i Azerbajdzjan. Masspsykos is in da house. Igår gjorde jag som vanligt två varv i Pildammsparken och möttes av en miljard galningar med ölburkar klädda i gula tröjor och fick springa slalom mellan fyllona - fattade först ingenting....plz tell me, hur kan U21 plötsligt ha blivit så spännande? Jag tror seriöst att jag aldrig förr hört någon prata om U21-EM. Någonsin. Nu verkar alla tycka att det är det mest spännande sen milleniebuggen.

Och så till slut. Lucksmiths är ett underbart popband från Australien med kliniskt rena melodier. De gör sin avskedsturné right this minute. På lördag spelar de på Debaser i Malmö. Klart ni ska se det.

Inga kommentarer: