onsdag 3 juni 2009

Laura Marling gör det på trottoaren

Att jag är såld på denna unga (född 1990) folkpopsångerska från England är inget nytt. Jag placerade hennes debutalbum Alas I Cannot Swim som #7 på listan över årets plattor 2008. Hade jag uppdaterat den listan idag hade hon nog fått medalj.

Nåväl, det här handlar inte om hennes underbara platta utan om en händelse i oktober 2007, när hon var 17 år, okänd och ännu inte släppt någon skiva. Laura var bokad till en spelning på Soho Revue Bar i London. När hon kom dit började problemen. Hon fick inte komma in för hon var bara 17. Det spelade ingen roll att hon var kvällens artist.

Min fördom om en 17-årig tjej i denna situation är att hon antingen försöker skälla ut, slå och sparka på vakten alternativt att bryta ihop. Men Laura Marling är inte som andra. I stället tog hon sitt band och sa "vi kör akustiskt ute på trottoaren i stället". Och publiken följde med. Delar av resultatet finns på film och är hur bra som helst. Flanörer på trottoaren förstod självklart inte att där stod en framtida stjärna och fortsatte besvärat förbi. Önskar jag hade varit där. Och önskar jag får se henne live inom en snar framtid. Att Laura, nu 19 år, ska öppna för Neil Young i sommar säger en del om hennes talang. Men för de som hade lyckan att se henne på den där trottoaren är det säkert ingen överraskning.

Inga kommentarer: