fredag 26 juni 2009

Laura Marling-vecka. Lördag.

Lördag. The Wrote and The Writ. Det finns ganska mycket inspelningar med Laura på YouTube. Om jag bara hade valt en hade det eventuellt blivit denna. Jag kan inte ens förklara hur fin jag tycker den är. Men det är en cover. En cover (outgiven) som får oss att titta vidare på den nya engelska folkscenen. Låten är nämligen skriven av Johnny Flynn och med på Johnny Flynn & The Sussex Wits debutalbum A Larum som kom förra året. Albumtiteln kan tyckas lite märklig – det betyder egentligen ingenting - och vad den står för är såvitt jag vet inte officiellt, men den är ett anagram på Johnnys kollega och goda väninna – Laura M.

Originalversionen är lika fantastisk som covern, men den är annorlunda och Laura har verkligen gjort något eget av den. Av de folkpoptips jag gett de senaste dagarna är Johnny Flynn den som tydligast minner om äldre brittisk folkpop. Och har man det minsta intresse för genren så är A Larum ett måste. Det finns alltså ett tydligt släktskap mellan många av namnen på den nya brittiska folkpopscenen. Laura Marling var ju tidigare även körsångerska i Noah and the Whale och Mumford and Sons har varit både förband och kompband åt henne.



Lördagsbonus: Brain Damage. Det är ju lördag. Och då blir det lite extra lördagsgodis. Den här låten är väldigt annorlunda från vad de tidigare grejerna jag lagt ut. Här gör Laura och den amerikanske anti-folk-trubaduren Jeffrey Lewis en ytterst charmig cover på Eminems Brain Damage (notera att själva låten inte börjar förrän ca 2 min in i videon). Det här är både bra och roligt, och visst känns det bisarrt att höra Laura, som vanligen har en väldigt lågmäld framtoning, sjunga textrader som Brain Damage ever since the day I was born, drugs are what they used to say I was on etc.

För att knyta ihop allt detta så kan ni här se och höra Laura Marling och Johnny Flynn göra en cover på Travel Light av just Jeffrey Lewis (och Diane Cluck).

I morgon är det final på Laura Marling-veckan. Det kommer bli riktigt fint.

Inga kommentarer: