lördag 31 maj 2008

Tillbaka från "kriget"

Igår var min sista dag i Erbil. Men redan natten innan fanns det en liten cliffhanger som skulle få sin upplösning - dvärguven i hotellträdgården. Det gick sådär.

1) Jag hade en obs av en dvärguv.
2) Jag såg inte mer än första dagen.

Således blev det ingen säker blek dvärguv denna gång.

Fredagen var ledig från arbete och jag fick äntligen tid att se mig omkring i Erbil. Det är en helt ok stad, både med mycket gammalt men samtidigt i stark utveckling. Om någon tror att jag ska rapportera om skottlossningar och avlägsna explosioner blir ni besvikna. Erbil är en säker stad med vänliga människor. Även nattetid sägs det vara helt riskfritt att vandra runt i staden. Media rapporterar väldigt ensidigt vilket gör att man lätt målar upp sig värre bilder än vad som är nödvändigt. Det var likadant när jag jobbade i Khartoum för några år sedan. Det är definitivt mer våld och kriminalitet i Malmö, det är jag övertygad om.

Nu är jag tillbaka i Sverige efter en vecka med intressanta upplevelser. Det finns nog hyggliga möjligheter att jag kommer att bli ditskickad igen och då måste jag försöka ta mig upp i den vackra bergskedjan öster om stan.

Här följer lite bilder från min Erbil. Klicka på bilderna så blir de större och de numera oerhört irriterande fläckarna i min kamera reduceras en del.

Utsikt från mitt hotellrum på sjätte våningen.

Om man tar höger kommer man till Bagdad. Känns rätt märkligt att vara så nära en av världens mest kända oroshärdar.

Affärsgata i Erbil på fredag förmiddag (motsvarar svensk söndag).
´
Den här bilden förställer väl inte så mycket, mest lite färger för omväxlings skull.

Korsning i Erbil med en minaret, en av stadens många.

Söta kurdiska barn ler mot den galne svensken.

Hotellet jag bodde på i bakgrunden. Parken där förmodligen en eller ett antal bleka dvärguvar sitter och surar på dagarna i förgrunden.

Erbil International Hotel - *****

Inga kommentarer: