fredag 23 maj 2008

Bensinpriset vs. klimatfrågan

Senaste veckorna har jag fått ett flertal mail från vänner som vill att jag ska skriva på protestlistor mot bensinpris, låta bli att handla på vissa bolags stationer för att starta priskrig etc. Jag har naturligtvis inte skrivit på något sådant. Jag har en bakgrund i miljöorganisationer och tycker det finns bra saker med ett högt bensinpris. Alla, eller i alla fall de flesta, säger att de tar klimatfrågan på allvar. Men när det börjar påverka den egna bekvämligheten är det vanligen inte lika kul.

Baksidan med ett högt bensinpris är att det främst drabbar de med lägst inkomster, de som redan har en ansträngd ekonomi. Därför anser jag det vara en av de viktigaste politiska uppgifterna att subventionera kollektivtrafik och samåkning på alla tänkbara sätt. En tågresa mellan Stockholm och Malmö i 2:a klass borde kosta max 300 kr. Busspriserna skulle lätt kunna halveras. Låt bränsleskatten betala dessa prissänkningar. Självklart ska det vara det billigaste alternatívet att resa på det miljövänligaste sättet. Men som det är nu får man intrycket av att politikerna inte vill att människor ska färdas överhuvudtaget.

I Kalifornien (och sannolikt fler ställen, men det är där jag själv upplevt det) har de reserverat den snabba vänsterfilen på motorvägarna till bilar med minst två personer för att uppmuntra till samåkning. Ensambilister som upptäcks där får ca 350 dollar i böter. Liknande system i Sverige skulle garanterat ge såväl färre bilar på vägarna som lägre bränslekostnad per person. Det finns fler möjliga åtgärder, exempelvis bör skatteavdraget för resor till och från arbete självfallet vara baserat på kostnaden för kollektivtrafik.

Ett höjt bensinpris och ett kraftigt sänkt pris på kollektivtrafik skulle dessutom lösa det moraliska dilemmat som åtminstone jag har. Om jag betalar 20 kr per liter bensin så är det lättare att försvara att jag väljer bilen för att jag då betalar för de som väljer de kollektiva alternativen. Men som det är nu är allt resande dyrt och då faller hela ekvationen. Cykel is Da Shit!

Dagens låt: The Twilight Sad - I'm Taking The Train Home

1 kommentar:

Anna sa...

du har så rätt ola! skönt att se att fler vägrar skriva på de fjamsiga uppropen! visst är det de fattigaste som drabbast hårdast av höga bensinpriser, men det är då rakt inga fattiga som skickar runt uppropen.
undrar hur det gick med de där försöken med gratis kollektivtrafik som var för några år sedan? tror det var ockelbo kommun, bl a som hårdsatsade på att sponsra biljettpriset för att fler skulle låta bilen stå. är inte det ett bra koncept, så säg? =)