Kenny Håkansson - en gitarrgud
Kebnekajse. S:t Gertrud, Malmö 11/7/09
Musik spelas på många platser i Malmö under sommaren. S:t Gertrud har valt sin nisch - målgruppen är medelålders eller äldre män som vill lyssna på sin ungdoms hjältar. Sommarens utbud består bl.a. av Mats Ronander, Dan Hylander, Nisse Hellberg och Dag Vag. Och så det som jag fann mest intressant - Kebnekajse. Som ett av den svenska instrumentalproggens (även om de gjorde en del med sång också) mest framstående band har de framför allt gjort sig ett namn för sina tolkningar av svensk folkmusiks stora skatter i rockarrangemang. Jag är för ung för att ha upplevt Kebnekajse under sin storhetsperiod på 70-talet, men har upptäckt dem i efterhand.
Det här är den typen av musik där medlemmarnas ålder och attityd inte spelar någon roll. Det här är musik för öronen och jag har genom att se en hel del äldre artister konstaterat att det är mer regel än undantag att skickligheten i framförandet inte försämras i takt med att håret blir gråare. Kebnekajse återförenades för några år sedan efter ett ca 25 år långt uppehåll och har sedan dess turnerat sporadiskt och nyligen också släppt en ny skiva, sin första på 31 år. Samtliga medlemmar var med redan på 70-talet.
I centrum står den fenomenala gitarristen Kenny Håkansson (även medlem i Dag Vag), tveklöst en av de stora svenska gitarristerna, och violinisten Mats Glenngård. Bakom dem två basister, bl.a. Göran Lagerberg på något så ovanligt som sexsträngad elbas och dessutom både trummor och slagverk. Första delen ägnades helt åt den nya skivan. Men det kunde lika gärna vara äldre material för det var precis som förr briljanta rocktolkningar av svensk folktradition med brudmarscher och vall-låtar och polskor med mera. Efter en kort paus vidtog andra delen, som uteslutande bestod av äldre material. Den oerhörda Horgalåten och den likaledes fantastiska Barkbrödslåten var stora höjdpunkter med Kennys fantastiska gitarrspel i centrum. Men även resten av bandet är otroligt tajt och skickligt och det är en ren fröjd att sluta ögonen och bara låta musiken göra jobbet. När det låter så här bra behövs ingen hoppande publik eller några andra accessoarer för att göra det till en härlig konsertkväll. Här är två av kvällens höjdpunkter:
Barkbrödslåten
Leksands brudmarsch
Musik spelas på många platser i Malmö under sommaren. S:t Gertrud har valt sin nisch - målgruppen är medelålders eller äldre män som vill lyssna på sin ungdoms hjältar. Sommarens utbud består bl.a. av Mats Ronander, Dan Hylander, Nisse Hellberg och Dag Vag. Och så det som jag fann mest intressant - Kebnekajse. Som ett av den svenska instrumentalproggens (även om de gjorde en del med sång också) mest framstående band har de framför allt gjort sig ett namn för sina tolkningar av svensk folkmusiks stora skatter i rockarrangemang. Jag är för ung för att ha upplevt Kebnekajse under sin storhetsperiod på 70-talet, men har upptäckt dem i efterhand.
Det här är den typen av musik där medlemmarnas ålder och attityd inte spelar någon roll. Det här är musik för öronen och jag har genom att se en hel del äldre artister konstaterat att det är mer regel än undantag att skickligheten i framförandet inte försämras i takt med att håret blir gråare. Kebnekajse återförenades för några år sedan efter ett ca 25 år långt uppehåll och har sedan dess turnerat sporadiskt och nyligen också släppt en ny skiva, sin första på 31 år. Samtliga medlemmar var med redan på 70-talet.
I centrum står den fenomenala gitarristen Kenny Håkansson (även medlem i Dag Vag), tveklöst en av de stora svenska gitarristerna, och violinisten Mats Glenngård. Bakom dem två basister, bl.a. Göran Lagerberg på något så ovanligt som sexsträngad elbas och dessutom både trummor och slagverk. Första delen ägnades helt åt den nya skivan. Men det kunde lika gärna vara äldre material för det var precis som förr briljanta rocktolkningar av svensk folktradition med brudmarscher och vall-låtar och polskor med mera. Efter en kort paus vidtog andra delen, som uteslutande bestod av äldre material. Den oerhörda Horgalåten och den likaledes fantastiska Barkbrödslåten var stora höjdpunkter med Kennys fantastiska gitarrspel i centrum. Men även resten av bandet är otroligt tajt och skickligt och det är en ren fröjd att sluta ögonen och bara låta musiken göra jobbet. När det låter så här bra behövs ingen hoppande publik eller några andra accessoarer för att göra det till en härlig konsertkväll. Här är två av kvällens höjdpunkter:
Barkbrödslåten
Leksands brudmarsch
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar