fredag 27 mars 2009

Ny kamera och två konsertkvällar





Ny kamera! Äntligen. Det gamla offret är äntligen historia. Bildfunktionerna är bättre och ljudfunktionen verkar intakt på den nya i förhållande till den gamla. Känns som en nystart – den gamla har knappt gått att använda den senaste tiden. Mest för att optiken i den blivit sämre och sämre, men i onsdags gav den även upp rent funktionsmässigt, som för att säga till mig att det var dags att köpa en ny. Och det gjorde jag och därför får ni lite fler bilder på High Places (ovan) än vad som hade varit fallet annars.

Men nu gick jag händelserna i förväg. På onsdagen var det En afton med Madonna. Och det började bra redan på Restaurang Möllan med god mat som vanligt men också en fin celebrity spotting - nämligen den här mannen (snyggt upptäckt av J).

Sen gled vi bort till Debaser och såg först filmen – In Bed With Madonna – och sen en hitkavalkad som genomgående var väldigt underhållande och i många fall riktigt bra. Med en stabil Aftonorkester i ryggen var det ingen som vek ner sig denna kväll. Asha Ali stack ut lite med sin fantastiska röst och även Juvelen träffade helt rätt med sin Prince-aktiga falsettsång! En härlig kväll. Låtlista:

Papa Don’t Preach (Aftonorkesterns körtjejer)
Deeper and Deeper & Vogue (Asha Ali)
Frozen & Hung Up (Erik Hassle)
La Isla Bonita & Material Girl (Gaby)
Like a Virgin & Cherish (Juvelen)
Into the Groove & Like a Prayer (Veronica Maggio)

Torsdagen gav förutom en ny kamera även en ny festivalbiljett. Jag blev övertalad att följa med till Stockholm och se Pixies på Where The Action Is i mitten av juni. Och eftersom Neil Young och Nick Cave också kommer dit och försommar i Stockholm aldrig gör ont så var det inget att bråka om.

På torsdagen var det först hårdträning i form av 8 km löpning (bara två veckor kvar till Venice Beach) och sen Fredrik och High Places på Debaser. Fredrik (dåligt gruppnamn men bra musik) är ett Malmöband som ytterligare understryker hur många bra band det finns i stan - tycker även de blev påtagligt bättre live med framträdande cello och långa, snygga instrumentalpartier. High Places, en kritikerrosad elektronikaduo från New York, var kvällens huvudband och även de var lysande. Köpte t.o.m. med mig en t-shirt hem. Orkar inte skriva mer om spelningarna eller hur banden låter nu men lägger ut två länkar till varje så kan ni själv se/lyssna!

Fredrik: #1 #2
High Places: #1 #2

Kvällen avslutades med att jag inte hittade min cykelnyckel och fick bära hem cykeln (förslagsvis 1,5 km). Så var det någon som såg en knäppskalle med en cykel på axeln på Nobelvägen eller i närheten därav i natt så var det nog jag. Och om någon hittade en cykelnyckel på Debaser var det nog min.

Nedan: Fredrik!

Inga kommentarer: