tisdag 3 mars 2009

O'Death


Intressant konsertvecka i Malmö/Lundregionen just nu. Crystal Stilts på Debaser idag (onsdag) är ett måste och i morgon skulle man lätt kunna tänka sig Animal Collective på Mejeriet. De såg jag på Jeriko härom året och det var väldigt bra. Får se om jag väljer det eller popquiz - är lite sugen på båda. Och på söndag är det gamla fina Zombies på KB - kanske får man höra Hung Up on a Dream, verkligen ett riktigt mästerverk till låt. Och om det inte vore nog finns även Those Dancing Days på Debaser på fredag att ta del av. Men de såg jag i oktober så det får nog vila - har ju sagt att jag skulle dra ner på konserter i år....hmm.

I lördags var det en fin spelning på Debaser. O'Death från New York besökte Freaks`n´Geeks och bjöd på härlig folkpunk med aningen countrytouch. Både banjo och violin fanns i sättningen. Gott om folk i publiken var det också och de blev välförtjänt inropade två gånger - andra gången, som verkade spontan och oplanerad, laddade de riktigt med fina Home och röjiga Vacant Moan, två av de starkaste låtarna från senaste skivan. Kyligt att spara såna trumfkort med tanke på att de nog var rätt okända för delar av publiken. Men de fick ett fint mottagande. Det fick för övrigt även förbandet, Nervous Nellie från Stockholm, som hade en lokal fanclub på plats. Deras countrypop gav mig dock inget bestående, även om det för stunden var ganska lättlyssnat.

Och Håkan Hellström, som spelade på Konserthuset tidigare på kvällen, fanns i vimlet efteråt - bara en sån sak. Här lite O'Death från i lördags:

Down to Rest
Home
Fire on Peshtigo

Inga kommentarer: