onsdag 25 mars 2009

The vovve is back

bob hund är utan tvivel ett av Sveriges allra bästa band och jag har sett dem live runt 10 gånger sen den första rent magiska spelningen som jag och THD såg på Folkfesten på Mölleplatsen 1994. Det var då de bara släppt en EP och spelade massa nya låtar med helt sjuka titlar. Edvin Medvind, Mer än så kan ingen bli och värst av alla Det skulle vara lätt för mig att säga att jag inte hittar hem men det gör jag tror jag. Den låten, då outgiven, varade i säkert 10 minuter varav hälften var gitarrmangel och skulle möjligen kunna hamna på en topp-10 över mest minnesvärda live-låtar någonsin. Sen dess har bob hund varit ett favoritband, och deras livespelningar har nästan alltid varit fantastiska.

Jag såg dem regelbundet fram till spelningen på KB i november 2003 men sen tog de en evighetspaus och kom inte tillbaka förrän på Roskildefestivalen i somras då de levererade en spelning som var allt och lite till. Thomas Öberg var om möjligt ännu galnare än han varit förr och läxade upp publiken på sitt oefterhärmliga sätt - Nu är det upp till er att rädda världen, förbannade plastglasalkoholister! Halva spelningen stod han dessutom uppe på en förstärkare. Hunden var tillbaka, lika bra som någonsin förr. En ny låt spelades på Roskildekonserten och den var fantastisk - mitt bland alla klassiker rentav en höjdpunkt. Den har nu släppts som förstasingel från nya albumet (som f.ö. släpptes idag). Den heter Tinnitus i hjärtat och låter som en omedelbar men ändå typisk bob hund-klassiker med fantastiska textrader som Det finns innebörd och den är oerhörd eller Mina problem har skaffat sig egna drömmar eller Från solsystem till nervsystem - Från genombrott till sammanbrott. Jag älskar den!

Inga kommentarer: