onsdag 18 mars 2009

Alla Fagra


Alla Fagra. Garaget, Malmö 18/3/09

Via Malmö Folks nyss avgångna ordförande Kari fick jag inbjudan att gå på releaseparty för Alla Fagras debutskiva Våta pussar. Bandet består av fem Malmöbaserade musiker även om ingen av dem är Malmöit från början. Deras utgångspunkt är tveklöst den svenska folkmusiken, men influenser hämtas från många håll och blandas friskt. Texterna utgör i större utsträckning vardagsbetraktelser av dagens Sverige (störande grannar, falafel, vardagsstress m.m.) i stället för den "fäbodsromantik" många förknippar folkmusik med. Det låter kort sagt modernt och uppdaterat.

Spelningen på Garaget var fullkomligt lysande. Med det vassa låtmaterial som finns på skivan kan det egentligen inte gå fel, men live blir det ännu en dimension med en del vågade arrangemang som bara ett riktigt skickligt band kan gå i land med, t.ex. inleddes spelningen med att sångerskan gav hals från en balkong 10 meter upp bakom publiken, medan resten av bandet spelade från scenen. Rätt så magiskt, faktiskt. I en låt gick violinisten iväg från scenen och runt i publiken, vilket gav tonerna en fantastisk, ödslig klang. Med mera. Och i övrigt genomsyrades spelningen av en glädje och värme som är sällsynt och jag hade en känsla av att ha varit med om något stort när jag gick hemåt - precis så det är tänkt att kännas efter en spelning.

Skivan rekommenderas starkt till alla med minsta intresse för svensk folkmusik. Själv har jag nu spelat den fem gånger i rad, trots att jag har en hög med andra olyssnade skivor som ligger och väntar. Några smakprov finns här.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vilken bra sammanfattning av musik och stämning under kvällen. Skivan har gått varm hos mig med!
/Kari