fredag 27 juni 2008

Roskilde Preview, del 2/2

Lördag 5/7
Lördagen öppnas med för mig ganska okända namn, även om jag ev. lyssnar på Erik Levander, (elektronika från Danmark, Lounge 13.00, smakprov) och Mamar Kassey (från Niger, Astoria 14.00, smakprov). Lördagseftermiddagen känns annars ganska öppen. Klockan 16 spelar dels Tokyo Police Club (Pavilion, smakprov) som passar den som går igång på t.ex. the Strokes. Och dels danska Efterklang (Astoria, smakprov), som mer är för den som är ute efter vackra stämningar. Här väljer jag helt enkelt efter dagsform.

Sen är det ganska öppet några timmar (öl) men någonting säger mig att Nicole Atkins (Astoria, 18.00, smakprov) är värd att lyssna på. Joan as Policewoman skippar jag nog eftersom de kommer till Way Out West (och dessutom var trista live när jag såg dem 2006) och går till Arena för att lyssna på gamle soulfarbrorn Solomon Burke 19.00 (smakprov).

Precis som dagen innan trasslar det ihop sig på kvällen. Att lägga My Bloody Valentine nästan samtidigt som Neil Young var inte särskilt snällt av programmakarna. Kvällens bekymmer:

21.00 My Bloody Valentine (Arena, smakprov)
21.30 Neil Young (Orange, smakprov)
23.00 Girl Talk (Cosmopol, smakprov)
23.00 Lykke Li (Odeon, smakprov)
00.00 Liars (Pavilion, smakprov)

Eftersom både Neil Young, Lykke Li och Girl Talk spelar på WOW väljer jag först och främst My Bloody Valentine, inte minst efter att ha läst recensioner från deras comebackturné som varit minst sagt översvällande. De låter och ser ut precis som i början på 90-talet och det är tydligen ett veritabelt gitarroväsen. Måste ses! Sen försöker jag hitta in från sidan så jag i alla fall kommer hyfsat långt fram under andra halvan av Neil Youngs spelning. Här är f.ö. setlisten från turnépremiären i Italien förra veckan:

Love and Only Love
Dirty Old Man
Spirit Road
Powderfinger
Hey Hey, My My
Too Far Gone
Oh, Lonesome Me
Mother Earth
The Needle And The Damage Done
Old Man
Winterlong
No Hidden Path
(extranummer)
Rockin' In The Free World
All Along The Watchtower

Ser väl ganska bra ut, tycker jag. Lykke Li och Girl Talk vill jag se båda och väljer kanske hälften av varje. Och sen tror jag det blir Liars. Resten av natten är rätt mycket prylar jag inte har koll på så antingen blir det improvisation eller om orken tryter kanske lite tidigare reträtt. Chemical Brothers på Orange kl 01.00 tror jag är inte riktigt min grej i alla fall.

Söndag 6/7
En hel del för mig okända band finns att välja på fram till kl 15. Då spelar danska singer/songwritern Tina Dickow på Orange. Hon är bra (smakprov), mycket bättre än de danskor som var så populära i Sverige i början på 90-talet, så det blir första givna spelningen på söndagen.

En möjlig väg framåt, med skön genreblandning, denna söndag eftermiddag ser ut så här:

16.00 Anti-flag (Odeon, smakprov)
16.30 The Black Seeds (Cosmopol, smakprov)
18.00 Cat Power (Odeon, smakprov)

Men det finns en del alternativ under dessa timmar. Sen blir det i alla fall med sannolikhet soul med Sharon Jones & The Dap-Kings (Arena, 18.30, smakprov) och självklart bob hund (Orange, 19.30, smakprov). Troligtvis hinner jag därefter se slutet på Bonnie 'Prince' Billys spelning på Odeon (börjar 20.15, smakprov). Det betyder sannolikt också att jag missar Hot Chip, men det gör inget för de tycker jag är ganska tråkiga.

Hela festivalen avslutas sedan med Jay-Z på Orange kl 22 (smakprov) och även om det ifrågasatts huruvida han platsar på en festival så tror jag det blir riktigt bra!

Och nu är det bara upp till DMI (Dansk Meteorologisk Institut) huruvida det blir en bra eller alldeles fantastisk helg.

Inga kommentarer: