fredag 13 juni 2008

Autisterna & Joel Alme



Autisterna & Joel Alme. Debaser Malmö, 6/6-08

Nationaldagen hade vi (jag+3) funderat att ev. se den algeriske Rai-kungen Khaled i Folkets Park. Men när vi kom dit gick det trögt i kön och så visade det sig att det kostade 300 kr och så blev jag lite fundersam om jag verkligen var så förtjust i Rai, så i stället gled ett alternativt förslag om drinkar på Debaser fram. Efter initiala tveksamheter godtogs förslaget enhälligt.

Debaser hade, förutom sitt digra drinkutbud, andra fördelar denna kväll. Nämligen två band och inget inträde om man kom innan kl 22, vilket vi gjorde. Och det var två svenska debutanter som båda fått väldigt goda recensioner för sina skivor. Autisterna hade jag knappt hört innan, men Joels skiva har jag. Den är väldigt bra, även om Terry Ericssons recension på The Cricket är löjligt överdriven. Det brukar bli så när en recensent får höra skivan två månader innan alla andra och gärna vill vara "först" med hypen. Klart köpvärd är den likväl, trots bara 29 minuters speltid.

Autisterna spelar trevlig pop på svenska och har förutom vanlig sättning även en violinist. De hör hemma i Göteborg, men har sitt ursprung i Jämtland. Väldigt "svenskt" på alla sätt, med vemodiga texter och ofta klockrena melodier. Riktigt trevlig spelning, skivan ligger bra till vid nästa inköpstillfälle. Speciellt låten Himmelen tycker jag är snudd på fantastisk - spontant den bästa nya låt på svenska jag hört i år.

Himmelen
Johanna (med Maia Hirasawa som gäst på kör)

Joel Alme är däremot en riktig Göteborgare. Live är de ett fyramannaband, vilket gör att stråkarna som är en viktig del av ljudbilden inte finns med. Jag tycker nog att de lyckades återskapa soundet förvånansvärt bra ändå. Det här är lite gubbsoulindie, men det menar jag med värme. Det är f.ö. väldigt sympatiskt att Joel spelar bas i Hästpojken, där Martin Elisson sjunger. Och att Martin spelar bas i Joels band. Tänk t.ex. Bruce Springsteen som kompgitarrist åt Nils Lofgren som tack för hjälpen. Bra konsert detta också med en duktig sångare som verkar trivas på scen. En kort version av Dylans I Threw It All Away som extranummer avslutade.

The Queen's Corner
In Your Arms
A Young Summer's Youth

Inga kommentarer: