fredag 27 juni 2008

Roskilde Preview, del 1/2

Nästa helg (tors-sön) är det dags för Roskildefestivalen. Emma, Kristian och undertecknad åker dit och njuter av musik, öl och dåligt väder i fyra dagar. Det är som vanligt en uppsjö av musik, totalt ca 200 artister på sju scener. Spelschemat har anlänt och det finns några otäcka krockar, men totalt sett ser det spännande ut och det finns även tid att utforska en del okända band. Här är min "game plan".

Torsdag 3/7
Festivalsportarna öppnar kl 17. Det första som känns angeläget är Duffy, det brittiska soulstjärnskottet, ibland dubbad som en ung, modern Dusty Springfield, på Arena (näst största scenen). Recensionerna från Stockholm i veckan var inte direkt översvallande, men skivan är bra så henne tänker jag inte missa. (smakprov)

Nästa måste är MGMT (tidigare Management) på Odeon kl 19.30. Riktigt bra pop i någon slags gitarrbaserad elektrovariant. (smakprov)

Lupe Fiasco såg jag på Coachella förra året, då mitt på dagen i solsken. Det var väldigt bra men lite matinékänsla. Nu är det på kvällen och mörkare och sannolikt mer partystämning. Blir säkert alldeles lysande. Cosmopol 20.45. (smakprov)

Sen är det frågan om jag går förbi Odeon igen och tittar en stund på The Gossip (smakprov), som gjort en och annan bra låt men framför allt har en galet karismatisk sångerska i Beth Ditto eller går direkt till Orange (stora scenen) och väntar på Radiohead, som börjar bara en halvtimme senare. Något säger mig att Radiohead på stora scenen kan bli rätt segt, men jag hoppas jag har fel. (smakprov)

Samtidigt som Radiohead finns ju ett säkert (höhö...) alternativ i form av svenska Säkert! (Pavilion 22.30, smakprov), som jag med tvekan nog prioriterar bort eftersom jag såg dem två gånger förra året.

Fredag 4/7
För mig börjar festivalandet nog kl 14, då dels Kate Nash står på Odeon och Los Van Van, det fenomenala salsabandet från Kuba, spelar på Arena. Nash-flickan är bra live, men jag såg henne i april (smakprov), så det blir nog kubanskt, inte minst eftersom deras legendariska grundare Juan Formell, som haft sjukdomsproblem m.m. på senare år och därför inte varit med så mycket, är med denna gång. Inbillar mig att det blir fantastiskt. (smakprov) (se detta, det är verkligen helt galet!)

Band of Horses (Arena 16.00) känns som en lagom fortsättning, halvtråkig skäggrock men vissa av deras låtar är helt ok (smakprov). Gnarls Barkley på stora scenen kl 17 känns också givna, inte minst för att konkurrensen vid den tiden inte känns särskilt påtaglig (smakprov).

Sen är det öppet för improvisation (t.ex. Vieux Farka Touré från Mali - son till mer kända Ali, på Odeon 18.00, smakprov) och förfriskningar eftersom nästa måste-akt inte är förrän 20.30 på Cosmopol. Det är dock en av mina största förväntningar på hela festivalen, nämligen Santogold, vars debutalbum spelats mer eller mindre sönder hos mig under våren. Rapporter om hennes liveframträdanden gör inte förväntningarna mindre. (smakprov)

Kanske, men troligast inte, hinner jag höra lite instrumental postrock med Mogwai innan det kör ihop sig helt på fredagskvällen.

22.00 Cocorosie, Odeon (smakprov)
22.30 Grinderman, Orange (smakprov)
23.30 Goldfrapp, Arena (smakprov)
24.00 Battles, Odeon (smakprov)

Alla dessa fyra vill jag gärna se och då alla säkert spelar minst en timme faller det på sin orimlighet att se alla spelningar i sin helhet. Kanske får Nick Cave och hans Grinderman stryka på foten eftersom de, liksom jag, även ska på Way Out West i Göteborg i augusti. Så Cocorosie, Goldfrapp och slutet på Battles känns som ett hett tips. Goldfrapp är jag väldigt svag för och vill gärna stå långt fram och se hela spelningen.

Natten blir lång eftersom jag även vill se Yeasayer (Pavilion 01.00, smakprov) och Familjen (Pavilion 03.00, smakprov). Eftersom jag sett Familjen inför 30 personer på Kontoret för bara 1,5 år sedan känns det helt rätt att nu också göra det på Nordeuropas största musikfestival. Eventuellt lyckas jag också trycka in brasilianska Orquestra Imperial (Cosmopol, 02.30) som är en ny bekantskap jag tror faller mig i smaken (smakprov).

To be continued...

Inga kommentarer: