söndag 8 juni 2008

Stipa och annat godis

I helgen var jag på styrelsemöte vid Hornborgasjön, Västergötland. Riktigt najs - förutom ett bra möte sågs flockar med svarthalsade doppingar, svarttärnor och nästan coolast flera av fågelsjöns krokodiler, d.v.s. gäddor, som lurade alldeles nedanför bryggan vid Naturum. Trastsångare hördes konstant sjunga utanför öppet fönster när vi hade möte i 30-gradig värme. Sommar!

Jag hade åkt tåg till Västergötland men den andra skåningen i styrelsen, Anette, hade varit norrut med bil och erbjöd skjuts större delen av vägen hem. Vi hade gott om tid och jag drog mig till minnes ett ställe där jag sett fjädergräs (Stipa pennata), Sveriges häftigaste och ett av dess mest sällsynta gräs, 1997. Det var en del småvägar men till slut hittade vi rätt. Riktigt trevligt ställe och naturligtvis också lite nostalgi.

Lokalen är vid några kalkrika backar i närheten av Falköping. Det finns åtminstone tre arter växter där som är riktigt ovanliga i landet - i Stipans fall finns den bara på tre likartade lokaler kring Falköping. Med lätthet såg vi både den och de andra två - drakblomma och trollsmultron!

Stipa!

Stipa, annat exemplar!

Drakblomma!

Trollsmultron (inte alls ett smultron)!

Anette plåtar drakblomma!

Inga kommentarer: