tisdag 8 september 2009

Sophie Hunger


Jag har såvitt jag vet aldrig aktivt och medvetet lyssnat på någon musik från Schweiz (möjligen nån euroskit som jag lyckats förtränga). På den musikaliska kartan är det en vit fläck. Jag vet att de varit med i Eurovisionen, men denna har jag inte sett på många år och även då var det inget som gav signaler om att Schweiz är något att bry sig om.

Därför är det en glädje att jag äntligen hittat något som är värt att ägna lite energi. Sophie Hunger heter hon, är född 1983 och är en singer/songwriter med lite folktouch och fin röst och förmåga att skriva bra låtar med rätt stor variation. En del finsmakare skulle kanske avfärda henne som banal eller åtminstone radiovänlig, men jag gillar det skarpt. Ett album har hon släppt - Monday's Ghost. Inbillar mig att detta kan bli rätt stort i framtiden - inte bara i Schweiz med omgivningar. Länk till myspace.

Och för den som inte har tid med en myspacesession - en ganska finstämd grej

Och lite mer uptempo:

Inga kommentarer: