tisdag 29 september 2009

Decenniets 60 bästa låtar

Det återstår drygt 90 dagar av det 3653 dagar långa nollnolltalet. Det har gått ganska fort. Milleniefesten i Lund känns inte jätteavlägsen och stäpphök och fjälluggla på årtusendets första dag är ju inte heller evigheter sen.

Listor och sammanfattningar har jag alltid gillat. Och nu kommer jag att göra en nedräkning av vad jag anser vara de bästa låtarna som gjorts under det årtionde som alldeles strax slutar. Listan kommer bestå av 60 låtar. Regler och annat för listan:

- Max en låt per artist.
- Inga covers, däremot ok med samplingar och liknande former av återanvändning.
- Bra liveversioner som jag sett ger låten en extra fördel – jag är inte fixerad vid studioversioner.
- Det är riktigt bra låtar som gäller - man kommer inte med på listan för att man har gjort ”en hel del bra”. Hellre då ett "one hit wonder" som verkligen fått till det.
- Låtar som förstörts av tidens tand har naturligtvis en nackdel. En del låtar jag tyckte var fantastiska t.ex. 2001 kommer därför inte med. De ska hålla även idag! För att få en hyfsat jämn fördelning har jag ändå varit lite hårdare mot låtar från 2007 och 2008, som annars nog blivit överrepresenterade.
- Det är låtar jag verkligen gillar personligen och inte en kavalkad över decenniets största hits. Det förekommer förvisso en del hits på listan, men även obskyra albumspår.
- 2009 har en nackdel märkte jag då det tar ett tag för låtar att verkligen etablera sig i medvetandet som riktigt stora låtar. Från början hade jag inte med någon låt från i år, men för att det ska bli en decennielista och inte bara 9 år kvoterade jag in två av årets allra bästa låtar till slut.

Snart börjar genomgången.

1 kommentar:

Boggen sa...

Kul! Jag gillar också listor och det ska bli spännande att se vad som dyker upp.