tisdag 23 februari 2010

Saker jag inte begriper, del 1

Jag läste att Kevin Costner kommer till Sverige. Inte för att visa upp sig i samband med någon premiär utan för att spela musik. Han gör visst det också - han har ett band som heter Modern West.

Så långt har jag inga invändningar. Det som är förbluffande är att biljetterna till spelningen i Lisebergshallen kostar mellan 390 och 495 kr. För att se en konsert med en som aldrig gjort några intryck som sångare (eller har jag bara missat det?). Finns det folk som skulle betala mellan 390 och 495 kr för att se Fredrik Reinfeldt ge en konsert? Henke Larsson? Henning Mankell? Antagligen - det verkade ju populärt att se Robert Gustafsson sjunga i dansband i somras.

Jag kunde inte låta bli att lyssna lite på Costners myspace. Det låter inte illa. Det låter som ett modernt The Eagles men med brist på bra låtar plus lite extra violin för att ge ytan, och då menar jag verkligen bara ytan, en lite folklig touch. För egentligen är det bara trygg countrygubbrock som varken irriterar eller tilltalar. Hade Costner ersatts med en okänd, jämbördig sångare hade de möjligen fått spela på Bakfickan i Malmö och antagligen lyckats underhålla delar av den öldrickande pubpubliken hyfsat. Nu lär de sälja ut Lisebergshallen - bara för att det är han som sjunger (och naturligtvis inte för hur). Fascinerande.

*slut på fundering*

Inga kommentarer: