söndag 28 februari 2010

Beach House



Beach House. Loppen, Köpenhamn 26/2/10

Kvällen var efterlängtad. Beach House gjorde väldigt bra ifrån sig redan 2008 med albumet Devotion, men med nya Teen Dream har man tagit ännu ett steg. Skivan är så otroligt stark att jag inte tvekar om att den hade varit #1 på min albumlista om den kommit 2009 och den blir definitivt svårslagen i år. Den är så stark att när jag ska nämna favoritlåtar från den så måste jag, faktiskt, räkna upp samtliga (fast just nu är nog Zebra min absoluta favorit. Tidigare i veckan var det 10 Mile Stereo och innan dess Norway och innan dess... - ja, ni förstår). Att spelningen var på Loppen, med dess svartklubbsliknande interiör och låga, intima scen kändes också helt rätt. Loppen, beläget i det nu nästan helt normaliserade Christiania, är ett av mina absoluta favoritställen för konserter, och Beach House är ett band som definitivt kommer mer till sin rätt i den täta atmosfären här än på en större arena.

Spelningen uppfyllde alla förväntningar. Om jag ska ha några invändningar så är det att arrangemangen i de flesta fall var lite mer lika albumversionerna (som alltså är fantastiska) än man kanske skulle ha önskat och att låtarna slutade lite abrupt. En eller två minuters shoegazande avslutning på några av låtarna hade förstärkt upplevelsen ytterligare. Men materialet är så häpnadsväckande starkt och Victoria Legrands säregna och aningen androgyna stämma är hela tiden ett med musikens drömska karaktär. Stundtals är det så vackert och samtidigt intensivt att jag bara står och njuter av känslan av att få vara just där och just då, nästan som i ett stadium av hypnos. Här är några klipp från kvällen:

Zebra
10 Mile Stereo
Norway

Jättetrevligt sällskap av Madeleine från Radar samt Mattias och Kajsa från Popponny förstärkte den lyckade kvällen. Och kom ihåg att när ni är på Loppen så vill de helst att ni röker ert hasch utomhus.

Inga kommentarer: