tisdag 2 februari 2010

Mixtapes, cellmates, Gilbert, King Monkey

Ibland hamnar jag i kreativa svackor. Nu är det en sån. Jag har nog tio olika texter i huvudet men inte förmågan att egentligen skriva en enda av dem. Men de kommer så fort de släpper, så stay tuned.

Sen sist har jag i alla fall sett Daniel Gilbert, Håkan Hellströms sidekick, på Debaser. Bra spelning med bra covers av Boys Next Door (Shivers) och Fugazi (Waiting Room). Ja, sistnämnda var knappt repad och kanske mer rolig än bra, men det funkade i alla fall. Hans egna material känns också fint. Lika fint var förbandet Mixtapes & Cellmates, med Robert Svensson (som jag sett live solo tidigare) som en av vokalisterna. Ett band med väldigt bra låtar och smarta arrangemang.

Och så var jag och kollade på Ian Brown på KB. Bara en Stone Roses-låt (Fools Gold), men solomaterialet, framför allt från senaste plattan My Way, håller också väldigt hög klass. Allra bäst var nog Crowning of the Poor. Någon bra sångare är han inte, men oj, vilken star quality det lyser om honom. Totalt sett var jag riktigt nöjd med den kvällen också.

Ska skärpa mig och skriva bättre texter inom kort.

Inga kommentarer: