måndag 20 oktober 2008

Ölandshelg

Långe Jan - fyren vid Ölands södra udde - är i själva verket Sveriges största köldaggregat. Få platser är så genuint råkalla som Ölands södra udde.

Besöket på Öland var framför allt för att delta i ett styrelsemöte. Eftersom det genomfördes under en helg som är ganska idealisk för att studera fåglars höstflyttning på en av Sveriges för ändamålet bästa platser, skulle det kunna vara frustrerande att behöva sitta inomhus. Nu var det inte så, för helgen dominerades av friska västvindar - det kanske sämsta vädret för att skåda fåglar på Öland. Bortsett från lite väl frisk vind från fel håll var det behagligt, även om Ölands södra udde av tradtion är en svinkall plats.

Det fanns dock ett par trevliga djur att titta på, men de har varit på plats ett tag och var inte alls några överraskningar (dvärgsparv undantagen - den hittades på lördagen). Eftersom jag blev av med min kameraadapter i Bulgarien har jag inga egna bilder på fåglarna, men här är några länkar. Det är alltså i samtliga fall just de individerna jag såg i helgen:

Svartvingad vadarsvala
Jaktfalk
Dvärgsparv
Mindre gulbena

De tre första var alla tre vid Ottenby och både vadarsvalan och jaktfalken visade sig fint båda morgnarna innan mötet började. Dvärgsparven blev lunchaktivitet. Mindre gulbenan såg jag vid Hagby hamn söder om Kalmar på hemvägen. Två medelhavs- och en handfull kaspiska trutar hörde också till helgens resultat.


På lördagseftermiddagen tog jag på mig spenderbyxorna och besökte tillsammans med resten av styrelsen Naturbokhandeln, SOF:s egen butik i Stenåsa. Jag kom därifrån med fem nya böcker. Birds of East Africa ska jag använda på resan till Uganda och Rwanda, dit det av en händelse är exakt 100 dagar! Darwins idé av professor Staffan Ulfstrand köpte jag mest för att temat är intressant och författaren alltid är läsvärd. Två trollsländeböcker kan vara bra att ha inför nästa sommar. Och så Olas lilla röda, som än så länge bara innehåller tomma rader, men är tänkt att fyllas av allsköns noteringar och subversiva tankar. En anteckningsbok helt enkelt, fast ovanligt snygg (skönhetsfläcken, d.v.s. prislappen, är nu bortplockad)!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Läs gärna extra noga kapitel 9 "Jungfru blå" i "Darwin's Idé". Det handlar om jungfrusländor och evolution, således två intressanta ämnen i ett enda kapitel! Jag är alltför blygsam för att säga vems forskning det är som Staffan Ulfstrand refererar där :)

Ola sa...

Låter spännande, men du vet väl att jag är kreationist :)

Eller inte...