söndag 26 oktober 2008

The Dø





The Dø. Debaser Malmö 24/10/08

Efter en tiominuters koll på en finsk-fransk folkpopduo, The Dø, som lät helt ok men inte gav något större intryck trängde jag mig in i ett ganska fullproppat Cosmopol för att se Lupe Fiasco.

Ovanstående är ett citat från min text om årets Roskildefestival. Någonstans i mig fanns i alla fall en känsla av att The Dø var bättre än så och värda mer än 10 minuter, och eftersom de spelade i Malmö (Freaks`n´geeks på Debaser) i fredags gick jag dit. Särskilt mycket folkpop är det inte, utan det är en väldigt modern form av pop, men melodierna står i centrum. För att bara vara tre personer (bandets två ordinarie medlemmar + sen trummis som förutom trumset även har diverse köksutrustning till sin hjälp) på scenen är det ett påtagligt fylligt ljud som levereras, vilket har en delförklaring till att samma person spelar bas och klaviatur mer eller mindre samtidigt. Fantastiskt bra spelning med ett band som är värd stor publik. Både lättlyssnat och egenartat på samma gång. Extra plus för att de hade en vampyr som ljudtekniker (se bild).

Lite mörk video men med excellent ljud - On My Shoulders:

Inga kommentarer: