lördag 24 april 2010

En fredagskväll på Debban

The Pharmacy

Spenderade fredagskvällen på Debaser tillsammans med Emma och Kristian. Jag hade inte hört något av kvällens band innan och gick dit mest för att de skulle visa ATP-dokumentären och för att jag inte hade några bra alternativ. Men det blev en trevlig kväll. Filmen lyfte fram ATP-känslan väldigt bra, den innehöll mycket bra musik och jag måste absolut åka på fler sådana festivaler, helst redan i december. Det genomfördes även en ganska trevlig quiz, där frågorna utgick från banden i filmen, men kopplingarna stundtals nästan var i klass med Hipp-hipps melodikryss-parodi. Vi kom tvåa.

Kvällens båda band var av väldigt olika slag. Pistol Disco körde tiominuterslåtar av malande karaktär, påminde inte så lite om Ikons, som jag såg härom veckan, i upplägget men där Ikons var sju man på scenen var PD bara tre, och även om ljudbilden var kraftig så saknades variationer och nyanser så det blev lite tröttsamt efter ett tag. Men i början gillade jag det. Efter de spelade New Orleans-baserade The Pharmacy och nu var det plötsligt solskenspop med låtar på 1,5 - 2 minuter, där de flesta var i samma anda som Weezers Buddy Holly. Den annars ganska beskedliga Debaserpubliken var med på noterna och dansade nedanför scenen. Väldigt underhållande.

Nu är det lördag och större uppgifter. Först ska jag på kurs för att lära mig göra sushi och sen är det tåget över bron och konsert med fantastiska Savage Rose på Amager Bio.

Inga kommentarer: