måndag 26 april 2010

M.I.A - Born Free

Jag har tidigare haft en aning kluven hållning till M.I.A. Jag gillar hennes stil, hennes rakryggade politiska hållning och en del av hennes musik. Men ibland tycker jag att hon är svårlyssnad och den enda gång jag sett henne live tyckte jag hon pratade sönder delar av spelningen. Efter två album och en längre paus p.g.a. främst barnledighet är hon nu tillbaka. Och den låt som nu finns tillgänglig - Born Free - låter inte som tidigare M.I.A-grejer - den är betydligt skränigare och en del fans lär nog rygga tillbaka. Men låten i all ära - det är videon som är grejen.

M.I.A är född på Sri Lanka och har tamilskt ursprung. Hon har varit frispråkig ända sen hon slog igenom och bl.a. hävdat att Sri Lankas regering utförde folkmord på tamiler under inbördeskriget på Sri Lanka. Det ska man ha i åtanke när man ser hennes nya video. Om hon var frispråkig innan vet jag inte vad man ska kalla henne nu. Men hon har säkert väntat på den här chansen. Hon har nått ryktbarhet och fått världen att längta efter hennes comeback. Och då - då blir det ingen ny Paper Planes - då är det i stället dags att tala klarspråk.

Videon är brutal och t.o.m. lite otäck. Men väldigt effektiv. Här flyttar hon över handlingen till USA och låter rödhåriga män illustrera de förtryckta tamilerna och därmed ger hon hela scenariot ett kusligt nära perspektiv som gör att det här med stor sannolikhet kommer bli årets mest omtalade musikvideo. Den här videon känns mer politisk än Nationalteaterns hela karriär.

M.I.A - Born Free (real and explicit version)

2 kommentarer:

antz sa...

videon är helt fantastisk av precis alla de anledningar du nämner. låten har jag inte fastnat lika hårt för.

Ola sa...

Videon är så grym att jag knappt har tänkt på låten...