fredag 16 april 2010

Snöleoparden & Fontän

Snöleoparden

Trumset uppbyggt av skrot

Fontän

Fontän

Snöleoparden & Fontän. Inkonst, Malmö 14/4/10

Avverkade en trevlig onsdagskväll på Inkonst. Först spelade Snöleoparden, som är artistnamn för danska Jonas Kempe. Varför han kallar sig snöleoparden och dessutom stavar det med svenskt ö och en hel del annat kan ni läsa i den intervju som Popponny gjort med honom. Jag gillade det - live var det något helt annat än de märkliga inspelningar som ligger på hans myspace. Han bytte instrument och stil mellan nästan varje låt. Hans asiatiska bakgrund och inspirationskällor var tydligare i vissa låtar än i andra. Ändå kändes inte spelningen störigt spretig. Roligast var ändå hans medmusikant på trummor. Inte en enda riktig trumma användes, utan hela trumsetet var uppbyggt av skrot. Inte sedan jag såg Einsturzende Neubauten för många år sedan har jag upplevt kundvagnssolo live, men nu fick jag både det och en resväska som bastrumma. Genialiskt!

Fontän, från Göteborg, gjorde också en bra spelning. Inte annat att vänta eftersom deras album var ett av förra årets bästa svenska. Live är det mer gitarr än på skiva och arrangemangen andas tydlig rymdkänsla. Jag gillade också att de spelade i nästan kompakt mörker och att gitarristen hade ringar med laserljus på handen. Här är en liveupptagning av Early Morning från kvällen - ruggigt bra!

Inga kommentarer: