torsdag 29 april 2010

Arcade Fire i ett j-a stenbrott

Förra veckan kom det ut att Arcade Fires manager twittrat om att bandet skulle göra en Sverigespelning under sommaren och att det inte var i Stockholm. Själv tyckte jag att Way Out West låg bra till. De hade inga spelningar inbokade vid den tidpunkten och festivalens indieprägel hade gjort Arcade Fire till ett perfekt affischnamn.

Igår kom beskedet - de kommer att spela i Dalhalla utanför Rättvik 30 juni. Inte nog med att jag är i Tibet då - deras efterlängtade spelning kommer alltså bli i en satans gruva i övre Norrland (lyssna på Narren - Sången om LKAB för att komma i rätt mood). Ok, jag vet att Rättvik ligger i Dalarna som inte ens tillhör Norrland överhuvudtaget, men det är ungefär så hopplöst det känns. Det här är ju årets spelning i Sverige redan innan den varit. Möjligen, intalar jag mig för att enklare kunna smälta det, är det en störande faktor att det verkar vara 15-20 meter mellan scen och publik, men det är väl som sagt bara för att jag inte ska dö av avundsjuka på de som ska dit.

Dalhalla:

6 kommentarer:

antz sa...

Fast Tibet låter ju inte helt fel det heller får jag tillstå.

Ola sa...

Tibet är ju inte så dumt - sant. Men Arcade Fire på WOW hade jag ju inte tackat nej till. Förresten sjukt lustigt att de bokar dem i Dalarna mitt under Peace & Love, som bara är några mil därifrån. Vilken krock för masarna.

Christina sa...

Det är ju en maffig arena så ljudmässigt kommer det att bli underbart. Däremot kan man bli orolig för stämningen med enbart sittande publik. Peter Gabriel med Scratch my back hade passat bättre!

Ola sa...

Publiken kan väl iofs resa sig om det blir riktigt bra. Ska du dit?

Christina sa...

Egenligen inte. Jag visste inte om det förrän du skrev, men blev rejält sugen. Problemet är att jag har ett helt kinderägg med hinder som gör att jag måste välja noga vad jag lägger mina resurser på. Är ensamföretagare, ensamstående tonårsmorsa samt bor i helt fel ände av Musiksverige, nämligen vid Smålandskusten. I år ska det i alla fall bli festivaldebut i USA, jag har bokat in oss på Newport Folk Fest och det ska bli fantastiskt kul. Får se hur mycket mer jag hinner med i sommar. Uppriktigt sagt fattar jag inte hur du kan ha tid, ork och resurser att gå på så många spelningar, men jag är sjukt glad och tacksam att du gör det och att du skriver så mycket och bra om allt!
Oj, får man lämna såna här långa romaner i kommentarsfältet?

Ola sa...

Det går att skriva väldigt långa kommentarer.

Trevlig kommentar - tack. Newport Folk Fest låter ju hur kul som helst - hoppas det blir så också.

Ja, hur jag kan ha ork och tid etc förklaras väl ganska mycket av att jag har både Debaser, KB, Babel och Inkonst inom en km från bostaden så det är inga "projekt" att se spelningar i Malmö - inte annorlunda än att gå på bio eller ta en promenad. Debaser har dessutom ofta gratis entré så det är ren lyx.