tisdag 20 januari 2009

Whiskyprovning #17

Flytande huvudvärk?

I lördags var det än en gång whiskyprovning i Lund. Bakgrunden till provningarna och hur de går till har jag skrivit om här.

Från denna provning (#17) kan nämnas följande:

- Vi testade för första gången en whisky på tetra – den indiska Bagpiper som dels finns i en 18 cl-version och dels i en större. Den lilla är ju perfekt att smyga med i lunchboxen eller smuggla med på sommarens festivaler utan att vakterna märker det. Det är bara ett problem – den smakar vidrigt. För andra gången i hela provningsserien så förärade jag en whisky med betyget 0/10. Snittet hos de tolv deltagarna (eller tio, vi räknar bort högsta och lägsta för att få bort extremerna) blev 0,8, vilket är näst sämst någonsin (av 131 sorter). Den enda som är sämre är f.ö. en annan indisk – Director’s Special från Goa.

- I stark konstrast till detta fick vi faktiskt en ny totaletta. Ardbeg Uigeadail (Cask Strength) charmade alla och tryckte till med hela 8,9 i snitt. Den fick faktiskt 10/10 av flera deltagare. Något överdrivet tycker jag - den hade gärna kunnat vara ännu lite rökigare och ha aningen fler nyanser. Men visst var den jättegod ändå, men jag nöjde mig med 8/10.

- Vi hade med ett nytt land i och med att den finländska (med skotsk ursprung) Kolme Leijonaa, som jag köpte hem från Helsingfors i november, testades. Ingen höjdare, tror den fick någonstans mellan 3 och 4 i snitt.

- Den superdyra (791 kr) Benriach Single Malt 20 yrs, något så ovanligt som en rökig (inte mycket) Speyside, var en liten besvikelse. Tror den hamnade kring 6 i snitt trots allt.

Och så var det fyra till av blandad kvalitet, bl.a. en bulgarisk och en amerikansk. Totalt sett var detta en fantastisk provning, med väldigt rolig blandning av sorter och flera som kommer att bli ihågkomna länge (av olika anledningar). Arrangemanget var som vanligt perfekt signerat That Handsome Devil.

Hur är det då med min vita månad? Jotack, bara bra. Den här provningen bestämdes innan jag bestämde om vit månad så det här undantaget (det enda) var beviljat långt i förväg. Jag drack bara ordinarie provmängd (3 cl/sort), annars brukar det bli lite annat också. Att tacka nej till en whiskyprovning är aldrig ett alternativ.

Bilder: Den indiska tetran (ovan) - Den finska, övriga sex sorter som testades samt en mysbild (nedan). Bilder av That Handsome Devil (åtminstone av hans kamera) - många tack för lån.



Inga kommentarer: