fredag 23 januari 2009

Skrivkramp

Usch, vad jag är dålig på att blogga. Jag har "skrivit" åtminstone fyra texter i huvudet (varav några riktigt bra) senaste veckan men har drabbats av påtaglig skrivkramp. Kanske har det sin förklaring att jag inte gjort mycket som är värt att skriva om och de som är mer fakta- än upplevelsebaserade tar mer energi att få klara. Jag hade dessutom tänkt se Josh Rouse på Babel igår men struntade i det till slut. Men Debaser är planerat både fredag och lördag och i morgon är det dessutom artrally så det blir nog bättre.

Jag väntar f.ö. som ett litet barn på julafton efter line-upen till Coachella. Den brukar komma kring 20 januari, men nu pratas det om 26:e. Intresset från mina potentiella medresenärer verkar i alla fall fortsatt stort.

Några stora drakar i musikvärlden har börjat röra på sig. Bruce Springsteen kommer till Sverige igen - spelar två gånger på Stockholms stadion i juni. Dessutom i Herning i Danmark. Nya skivan kommer snart också - den släpps på tisdag. Jag har hört några låtar - speciellt Kingdom of Days lät väldigt bra.

U2 har också släppt en ny singel - Get on Your Boots. Den är genomusel. Jag är förvisso ingen påtaglig fan annars heller, men det här var riktig skit faktiskt. Jag tänker inte ens länka till den för att den är så kass. Hade det varit ett demoband som spelat in detta hade de nog kunnat glömma skivkontrakt för lång tid framöver.

Något som är ungefär motsatsen till usel är försmaken på amerikanska folksångerskan Marissa Nadlers kommande album. River of Dirt (lyssna här) är i lite poppigare anda än hennes tidigare grejer och alldeles ljuvlig. Albumet som släpps 3 mars blir ett givet köp. Jag är f.ö. lite hemligt kär i Marissa. Nedan är en äldre låt med henne - Silvia från fantastiska skivan Songs III: Bird on the Water. Varning för gåshud.



Och när vi ändå är inne på Silvia så är inte steget långt till att undra vad som rörde sig i skallen på han som testamenterade sin förmögenhet på 18 miljoner till prins Carl Philip. Han var nog verkligen den som behövde de pengarna mest i hela världen. Sån idioti borde vara förbjuden.

Inga kommentarer: