torsdag 2 april 2009

Favoritcitat

Lite nyhetstorka i Herr Isvredes liv den här veckan. Ikväll var det i alla fall popquiz (tvåa, vilket var bra för det var bara jag och Emma) men dåligt med konserter har det varit (=0). Borde nog ha släpat mig till Babel och sett Jenny Wilson igår men så blev det inte. Enligt andra var det stort. Hon är dock på två festivaler som jag också ska på i sommar så inga problem med det.

Ok - rubriken! Om jag skulle skriva ner alla bra oneliners från låtar genom tiderna skulle det bli ganska många. Så därför nöjer jag mig med tre - de tre som jag har som "favourite quotes" på min facebooksida. De kommer inte från favoritartister (jag gillar dem, men mer generellt) och inte från favoritlåtar och inte från egentligen något annat sammanhang än att just dessa tre rader är fantastiska meningar helt tagna ur sitt ursprungliga sammanhang. Hey ho, let's go!

- Livet kan man inte ha på banken (Mikael Wiehe från Ride Johnny Ride)
Det här är nog det som mest handlar om mig och mitt liv. Om någon frågar "ska du med på..." letar jag instinktivt efter möjlighet att följa med. "jag har egentligen inte tid, men jag försöker flytta på...", "jag hade egentligen tänkt spara, men..." etc. Jag har en känsla av att 90% av min omgivning i stället försöker hitta ursäkter till att inte följa med. Jobb, barn, ekonomi, semester, fel band på den festivalen etc. Om en dryg vecka åker som jag tidigare skrivit jag och två nära vänner till Kalifornien och Coachellafestivalen. Några andra vänner som vi frågade ville inte med. Av olika anledningar. Det har jag all respekt för. Men...kanske vill de åka dit 2014. Men då kanske festivalen är nedlagd. Eller så vill ingen annan så de får åka själv, vilket kanske inte är lika lockande. Coachella är bara ett exempel - det finns oräkneligt antal andra happenings som kanske lockar och som man ångrar att man inte åkte på för att i stället gå till jobbet en helt vanlig vecka i stället. Varför ångra att man inte gjorde saker - då är det väl bättre att man chansade även om spelningarna eller vad det nu är man åkte på faktiskt inte var riktigt så bra som man hoppades. Livet kan man inte ha på banken och ta ut när man vill. Eller som min kompis Karin sa - fyll inte ditt liv med dagar, fyll dina dagar med liv!

- Don't worry - if there's a hell below, we all gonna go. (Curtis Mayfield från låten med samma namn)
Jag har aldrig betraktat mig som religiös, men inte helt all-and-out ateist heller. Någonstans finns en slags "tänk om"-tvivel, även om jag aldrig kunnat förklara varför egentligen och ser all tänkbar logik i både evolution och annat som förkastar religion. Däremot är jag övertygad om att som jorden ser ut idag så är det knappt någon som skulle klara skärselden. Möjligen mamma, möjligen Rihab - en djupt troende muslim, tillika världens vänligaste människa som jag lärde känna i Khartoum och möjligen någon enstaka till. Men i det stora hela finns det nog för mycket egoism eller annan skit hos oss alla. Kort sagt - slappna av och lev livet så du och dina vänner får ut det mesta och det bästa av det.

- Jag vill att allt ska bli som vanligt, men ändå är det vad jag fruktar mest (bob hund från Nu är det väl revolution på gång)
Jag tar på mig en hel del uppdrag, både civilt och ideellt. Jag har dessutom alldeles för ofta känslor som sitter på utsidan i olika sammanhang. Det är stressande, jobbigt och när det inte går som jag vill, vilket är ganska ofta, vill jag bara att det ska ta slut. Men vill jag egentligen det? Vill jag ha inget att göra, ett lugnt och innehållslöst liv där man tar dagen, och sedan kvällen, och sedan natten som den kommer och ingenting känns det minsta upphetsande. Njae, det vill jag nog inte. Kanske är det som bob hund sa att det är det som jag fruktar allra mest.

Ingen ranking mellan dessa tre citat, men i vilket fall är det några kärnfulla meningar från låtar som kort sammanfattar hur jag ser på livet. Kom gärna med alternativ.

Fint väder idag - i morgon är det utomhuspremiär på Malmös pubar. Då vankas det öl och enligt rykten även sangria. Jag gillar!

1 kommentar:

David sa...

Det första och sista citatet gav mig verkligen en liten tankeställare.

Tack.