lördag 15 november 2008

Damien Jurado (support: Tiny Vipers)

Damien Jurado (sittande) och hans supertrevliga multiinstrumentalist Jenna

Tiny Vipers


Damien Jurado (support: Tiny Vipers). Debaser Malmö 14/11/08

Något som är väldigt sympatiskt är att Debaser i Malmö som mer regel än undantag har gratis inträde innan kl 22, vilket gör att det blir ganska bra med folk även när relativt okända förband spelar. Inkomsterna tar man säkert till viss del igen med ökad försäljning av alkoholhaltiga drycker, men det finns också en kärlek till bra musik i det. Tyvärr kan det ge lite motsatt effekt, då det även kommer en del folk som mest vill gå till ett gratis ställe, och inte bryr sig om musiken, och i stället börjar "sin fest" medan andra njuter av musik. Om det är partymusik gör det ju inget, men när det är finstämt och personligt blir det lätt fel.

Igår hade jag gärna betalt, då det var dags för Seattle-musik för andra veckan i rad (Throw Me The Statue, som spelade på KB förra veckan, är också därifrån). Först spelade Tiny Vipers, som inte är ett band, utan en ensam tjej med elektroakustisk gitarr. Bra röst, bra gitarrspel, bra nerv, men extremt introvert och något för enahanda i längden. Inte förrän hon sa "thanks" efter sista låten visade hon något som helst som indikerade att hon märkte att det fanns publik. Är man snäll kan man kalla det integritet, men själv tycker jag det mest kändes som hon var blyg. Men musiken är finstämd och egensinnig, så det är väl värt att kollas upp.

Damien Jurado var huvudakt och hade med sig två medmusiker. Ingen bas, utan mestadels var det två gitarrer + trummor, ibland också klaviatur. Frekventa instrumentskiften gjorde att det aldrig blev tråkigt och han spelade hela fem låtar som extranummer. Det verkade som bandet var nöjda (jag pratade med de båda medmusikerna efteråt, verkar som Seattlebor är väldigt trevliga generellt), även om det kan upplevas som lite störande med folk som jublar för mycket och håller hög volym även när det är finstämt. Underbar konsert, vilket bör framgå av dessa båda klipp:

Best Dress
Ohio

Det var den fjärde spelningen jag såg på en vecka så nu blir det några dagars paus. Kanske smiter jag i väg på något litet, men framför allt ser jag fram emot Mercury Rev på Vega på onsdag. Inte minst som jag fått reda på att Howling Bells ska vara förband, ett band som jag var oerhört förtjust i 2006, då deras hittills enda album släpptes (men ett nytt kommer i början av 2009). November 2008 känns som en fantastisk livemusikmånad - tror att jag har åtminstone sex spelningar kvar och de flesta känner jag mig rejält peppad inför.

Inga kommentarer: