onsdag 12 november 2008

Corrupt corrupt from the bottom to the top and you tell me it's the law

Levellers. KB, Malmö 11/11/08

Du måste ha förståelse för din historia för att förstå din nutid. Visdomsord som passar bra in på min relation till The Levellers. Ett av mina absoluta favoritband typ 92-95, men sen försvann de ur sikte och jag brydde mig inte mycket förrän de mer frekvent besökt Malmö på senare år. Jag såg dem dels i mars-06 (pre blogg) och dels på Malmöfestivalen, aug-07.

Att recensera Levellers är lätt. De låter nämligen alltid i princip likadant. Som Levellers helt enkelt. Men det är väldigt mycket nostalgi för mig, och det är skönt att byta av sin roll som popoffer med små nostalgitripper ibland. Men när de nu släppt en ny skiva, som av åtminstone två recensioner jag läst är den bästa sen storhetstiden, så spelade de faktiskt väldigt många låtar från den. Och speciellt två fastnade jag för, dels Fight or Flight och allra mest Behold a Pale Rider, som jag tycker var snudd på konsertens höjdpunkt. De spelade också Sell Out, en av mina favoritlåtar med Levellers - den saknades både 2006 och 2007. Annars var det alltså mer nytt material i förhållande till äldre låtar än de båda gångerna, men ändå inget från åren 1996-2007.

Roligast var annars att förbandets sångare sa "snart kommer The Levellers....trevliga killar....NOT!" och såklart att bandet, engelsmän som de är, oftare säger "cheers" i stället för "thanks" efter låtarna.

Förband var Splitside, som kommer från Sölvesborg och spelar energisk Rancid-punk - ganska lätt att ta till sig med andra ord utan att bli alltför engagerad. Speciellt gillade jag att sångaren stod till vänster på scenen, det är annars väldigt stereotypt att sångaren alltid ska stå i mitten.

Igår kväll blev för övrigt Real Madrid utslagna ur spanska cupen, av division 3-laget Real Union de Irun. Lilleputtlaget från Baskien avgjorde med ett snyggt nickmål på stopptid. Det var riktigt, riktigt roligt. Eller t.o.m. ännu roligare än så.

Inga kommentarer: