tisdag 18 augusti 2009

Monotonix

På Sticky Fingers i Göteborg i fredags. Jag trodde att förhandsreklamen om den galnaste liveshow världen skådat och att om man ser dem får man räkna med att bli en del av showen var överdrivna men icke. Ingen kom undan. Bandet spelade i varenda hörn av lokalen. Scenen var bannlyst.

Crowdsurfing, klättring upp till läktaren, stänka öl på publiken och annat var återkommande inslag. Efter varje låt flyttades trumsetet (alltid med hjälp av publiken) till ett nytt ställe i lokalen. När sista låten slutade stod sångaren på en förstärkare, gjorde inte ens minsta hint innan han kastade sig handlöst ut i publiken i ett av de vildaste dyk jag sett. Med mera.

Mycket intressant. Galet underhållande. Fantastiskt sjukt. Här en bildsvit som kanske visar en del av spelningens karaktär (bilderna klickbara för större storlek).













2 kommentarer:

antz sa...

oj, det låter ju verkligen som man missade något! jag kände endast till Monotonix till namnet tidigare då jag vill minnas att jag läst en live-rec av dem i pitchfork som gav samma omdöme. prioriterade själv att försöka komma in på Echo & the Bunnymen vilket var förjäves. men det var ju en fantastiskt bra festival ändå!

Ola sa...

Jag misstänkte att det skulle bli tufft att komma in på Echo & The Bunnymen så jag valde Crystal Antlers i stället. Monotonix kom med som bonus. Men en väldigt kul bonus. Musikaliskt var det dock väldigt lätt att glömma.