tisdag 11 augusti 2009

...lite om dagens "stora" nyhet

Jag är helt eller tämligen ointresserad av kungahuset och dess medlemmar. Däremot tycker jag monarkins vara eller inte vara är en intressant fråga. Och idag kunde jag inte heller undvika att notera att prinsessan Madeleine ska gifta sig med en överklass-snubbe från Djursholm. En del nyheter tvingas man på vare sig man vill eller inte. Fast det är ok, kärlek är alltid bra. Men följande två citat från kvällspressen visar bara hur sinnessjuk och idiotisk hela tanken med ett kungahus i Sverige år 2009 (alltså inte 1809, vi pratar 2009!) är.

Vännerna har sagt att han är deras [kungaparets] absoluta favorit bland barnens gemåler. Han kom till skillnad från de andra kungabarnens respektive inte från ett medelklasshem.

The Ice Rage tycker: Hur ska "hela" Sverige kunna stå bakom ett kungahus som medvetet bara söker sig till överklassen och inte tycker andra är fina nog? Minst 95% av Sveriges befolkning kommer från medelklass eller "lägre standard". Det är alltså bara ett ytterligt fåtal som är fina nog för dem som ska representera hela Sverige!

Regeringen har idag, vid ett extra regeringssammanträde, fattat beslut om att efter H.M. Honungens hemställan lämna sitt samtycke till äktenskap mellan Prinsessan Madeleine och Jonas Bergström, säger statsminister Fredrik Reinfeldt enligt ett skriftligt uttalande.

The Ice Rage tycker: Det här är så skämmigt för ett välutvecklat land att jag saknar ord. Hade på ett sätt varit kul att se vad som hänt om regeringen inte godkänt äktenskapet. Eller om de hade godkänt ett äktenskap med en invandrarkille med flyktingbakgrund från Botkyrka. Men han hade väl å andra sidan aldrig ens fått sätta sin fot hos knugen. Eller hos drottningen - hon som på frågan om vad hon tyckte om feminismen svarade ungefär att jag vet inte så noga, men däremot tycker jag det är viktigt att vara feminin.

Jag skäms. Å Sveriges vägnar.

Inga kommentarer: