måndag 21 december 2009

ElectriXmas 2009

Rotersand

ElectriXmas 2009 feat. Spark, Sadman, Aesthetic Perfection, Rotersand och VNV Nation. Inkonst, Malmö 19/12/09

EBM - Electronic Body Music, är en genre jag varit ganska indifferent till tidigare. Några av mina vänner är dock förtjusta i det och eftersom jag lever efter Steve Earles gamla devis There's two kinds of music - good music and bad music, så vill jag inte gärna avfärda genrer i sin helhet utan att ge dem en rejäl chans.

EBM kan enkelt beskrivas som hård, dansant synthmusik. Och sedan ganska många år anordnas i Malmö ett populärt event i december som går under namnet ElectriXmas. I år var det rätt tunga namn som skulle uppträda och jag tyckte det var ett bra tillfälle att göra slag i saken och sätta mig in i denna genre och kultur.

Fem band spelade under kvällen. Först två svenska - Spark och Sadman - och sedan tre internationella band i form av Aesthetic Perfection (USA), Rotersand (Tyskland) och VNV Nation (England).

Jag hörde inte jättemycket av de svenska banden, men Spank lät som en råare version av ett synthband från 80-talet och Sadman ungefär som Depeche Mode i dess lugnare stunder. Sen var det genomgående bra ös med de internationella banden. Aesthetic Perfection förlorade på att sångaren inte har en bra röst - annars var det helt ok, Rotersand tyckte jag var riktigt bra (väldigt bra sångare) och kvällens klart bästa band - och VNV Nation började bra, men blev lite för monotont i längden.

Och det var en trevlig, och definitivt intressant, kväll och det kan absolut inte uteslutas att jag kommer gå på något liknande fler gånger. Alla bilder är f.ö. klickbara för större storlek.

Kvällens spelschema

Spark

Sadman

Aesthetic Perfection

Rotersand

VNV Nation

Inga kommentarer: