torsdag 10 december 2009

Årets bästa album 2009

Alla som skriver om musik verkar göra sådana listor. Jag har också gjort det de senaste tre åren. Men i år har jag lyssnat för lite på hela album och kan inte göra någon sådan som fyller någon funktion. En handfull skivor som jag håller högt men utan rangordning och utan att säga att det är de fem bästa - se det som höftskott:

  • A Place To Bury Strangers - Exploding Head
  • Marissa Nadler - Little Hells
  • Sunset Rubdown - Dragonslayer
  • [ingenting] - Tomhet, idel tomhet
  • The Xx - The Xx

För den som vill se en lista med initierade men annorlunda val, varav många svenska, rekommenderas Drakes lista som ni hittar här. En snyggt genomförd, mer indiepräglad lista genomförs för närvarande på Iblandband. Hade jag lyssnat lite mer hade resultatet kanske hamnat någonstans mitt emellan dessa båda listor. Men allting som rör mig och årets album är som sagt inget att bry sig särskilt mycket om.

Årets bästa låtar lyckades jag bättre med. De presenteras på här!

Inga kommentarer: