tisdag 25 maj 2010

Scout Niblett

Scout Niblett. Debaser, Malmö 21/5/10

Jag har inte lyssnat jättemycket på Scout Niblett tidigare. Hon är bra, men jag har tyckt att arrangemangen på skiva varit lite ihåliga - att de minimalistiska arrangemangen borde ha fyllt ut lite för att jag ska vilja återvända med regelbundenhet. Live har jag aldrig sett henne tidigare, trots att hon besökte Debaser för några år sedan också. Men nu var det dags.

Hon hade med sig en trummis som enda komp och det borde ju bädda för samma reservation som ovan. Men inte alls. Hon var fantastisk. Hon var alldeles oerhörd. Live sjunger hon som en gudinna - både sårbart och uttrycksfullt, som gitarrist har hon samma ytterligheter som låt säga Neil Young, med samma skönhet vare sig hon håller igen eller ältar sig i larm och dist. Det är det perfekta mötet mellan andäktighet och gitarrskrammel.

Redan i inledningslåten var jag såld och inte för en sekund därefter tappade spelningen i klass. Hon spelade nog en dryg timme - jag var för fast för att ens titta på klockan - och trots att det var många låtar jag inte hört innan spelade det absolut ingen roll. Hon hade kunnat fortsätta i ett dygn eller en vecka och jag hade inte blivit trött. Efter varje låt sträckte Scout och trummisen händerna i luften som i ett slags segergest. Perfekt i sammanhanget, för det här var en av de bästa spelningar jag sett på mycket länge. Helt fantastiskt.

Väldigt begåvade Erika Rosén, från Malmö, var förband (lite om tidigare spelning + video här) tillsammans med två kompmusiker. Även det var väldigt bra. Tveklöst ett förband värdigt huvudakten och det kommande albumet (i höst) hoppas jag mycket på.

Här är två låtar med Scout Niblett från kvällen:

Inga kommentarer: